onsdag 4 mars 2015

Varm smörgåstårta av Hönökaka.



                                                                Hej, svejs!

Ledig idag med! Yey! Igår var vi såå trötta allihop så vi tog en liten eftermiddagslur. Jag somnade framför Dr. Phil, Isan i sin säng och mannen i sovrummet. Vid sextiden släpade jag mig upp och lagade middag. En lättlagad sån! :)   Kycklingfilé med Sambal oelek och soja. Superenkelt och jättegott. Och perfekt till matlåda. ( Om det blir något över.) Recept här!


                                                  
Isan gick inte att väcka till middagen utan hon sov ända fram till halv elva. Då tänkte jag precis gå och sova så det blev lite knasigt. Men hon åt lite och sen somnade hon faktiskt om i min säng!

Idag har vi bara tagit det lugnt. tvättat och plockat som vanligt. Vi åkte till Erikshjälpen och lämnade in ett gäng gamla tallrikar och några skärbrädor i glas (!) som vi inte använde. Nästan helt nya, men stod bara i skåpen och tog plats. Och är det nåt jag har ont om så är det plats.

Efter det åkte vi till Stubbengatans restaurang och åt lunch. Jag har köpt ett häfte från Restaurangchansen och det känns ju som man vill försöka utnyttja det nån gång. Det är inte många kuponger vi kommer använda. :(

                                

Dagens rätter var dragonkyckling och tagliatelle, eller chorizo och potatispuré. Vi kom dit kvart över ett och då var chorizon och potatispurén slut. I stället fanns det falukorv och kokt potatis.

Jag och mannen åt kyckling och Isan åt korv. Det smakade som skolmat ungefär. Salladsbuffén var OK men inte mer. Till kaffet var det massproducerade småkakor så de var lätta att hoppa över. (Jag försöker välja mina kalorier med omsorg).

 Isan tyckte dock att korven var jättegod och åt sex skivor!!

Personalen var väldigt trevlig och vi kanske hade otur men det blir inget stamställe för oss. Mamma och pappa kan få de andra kupongerna som vi har, för de tycker att det är jättebra där! :)


                                                      

    På sommaren kan man sitta ute och äta och titta på Svartån med värmeverket i bakgrunden! :)

När vi kom hem var vi jättetrötta igen och jag försökte få Isan att sova en stund, men det gick inte. Nu har jag bälgat kaffe så jag håller mig vaken till kvällen. Ska lägga mig tidigt!!

                           Ikväll blir det varm smörgåstårta! Mums! Superenkelt och jättegott!

                                                      Sånt recept som jag gillar!!

4-6 halvmånar Hönökaka
1 purjolök
2 paket bacon
1 burk champinjoner
2-3 dl creme fraiche
salt och peppar

Skivade tomater och riven ost.

Fräs purjolöken, champinjoner samt bacon klippt i bitar. Tillsätt creme fraiche och smaka av med salt och peppar. Fördela röran mellan hönökakorna och toppa med skivade tomater och riven ost. In i ugnen på ca 200 grader i 10-15 minuter. Servera med en fräsch sallad!

 Jag brukar göra en dubbel sats eftersom det är smidigt att bjuda på när man är många. Då lägger jag två skivor bröd i botten, en lager fyllning, två bottnar osv. Smaskens!

                                
Visst är väl Hönökaka riktigt gott?? När jag var lite ville jag alltid ha med mig det om vi skulle ha matsäck till skolan så för mig är det en klassiker!

                                                    Nu ropar Isan, måste gå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar