torsdag 30 juli 2015

Regnet det bara öser ner.



                                                      God morgon i hällregnet!

Jaha, det har gått nästan en vecka sen jag tittade in här sist och det har regnat varenda dag! Det här måste vara den sämsta sommaren ever? Vi har inte gjort något särskilt de här dagarna. Har undvikit IKEA och Marieberg med flit för jag antar att det är där folk är?

I lördags åkte vi ut på landet till Stinas gårdscafé där det var bakluckeloppis. Vet inte var jag läste det, men det stod att det även fanns getter och en liten kanin. Kul för Isan tänkte jag. Det började med att vi knappt inte hittade dit eftersom det saknas en bra beskrivning/adress till var det ligger. Först stannade vi vid en underbar antikaffär efter vägen, men det var inte rätt. Efter att på måfå följt vägen rakt fram hittade vi rätt.

Det var ca åtta bilar som ställt upp sina bakluckor där och det var ingenting vi ville ha alls. Det var nån där som sålde jättefina kaffekoppar och tårtfat som var helt nya och de var superfina, men jag behöver inte nya koppar just nu så det blev inget köp.

Getter hade de, tre stycken som gick i en liten inhägnad hage. Tyvärr var det elstängsel runt om så man tordes inte gå för nära. Det var säkert meningen också, kan bli lite stressigt för getterna om alla ska gosa med dem.

 Någon kanin såg vi inte till men däremot en katt som verkade trevlig. Caféet var fint och hade mycket gott att välja på, men vi fikade aldrig. Jag hade ju blåbär från fredagen som jag skulle hem och baka pajer av. :)

På det stora hela var det trevligt, men regnet hängde ju i luften som vanligt och det förtar ju lite av det mysiga.

När vi kom hem så bakade jag tre små smulpajer av blåbären som vi plockade. Det visade sig att det var åtta dl.! Mer än jag trodde. Till pajerna åt vi vaniljsås från Ekströms, den färdiga. Den är sååå god!

                                                  


I måndags åkte vi till Svampen och åt lunch. Nu är de färdiga där med inglasningen så man kan se ut över staden utan att vara orolig att trilla ner. Det var jättemycket folk och långa köer till buffén men de lättade snart. Mannen tog en stor tallrik med både kotlettrad och isterband och han sa att det var jättegott. Jag och Isan åt den panerade fisken. God den med. Isan åt dessutom svampsoppa till förrätt! Till dessert fanns det både goda ostar och kex, samt äppelkaka med vaniljsås. Gott!

Jag tycker det är ganska jobbigt att hitta på mat varje dag när vi är hemma allihopa så det kan vara rätt skönt att komma ut och äta lunch i alla fall. Så är det bara middag man behöver klura ut.

Vet inte vad vi ska hitta på idag? Isan verkar inte bry sig om regnet i alla fall som tur är. Hon grejar på med sitt. Hon har blivit väldigt duktig på att rita till exempel. Hon producerar teckning efter teckning med olika gubbar på. :) I morse hade hon till och med ritat en gubbe på bordet. :(  Den fick dock inte vara kvar och togs bort med lite rödsprit. Hon målar sig dessutom på kroppen vilket jag inte gillar. Men jag tror inte det är farligt?

I morgon ska vädret stabiliseras något och då har vi tänkt att åka till grannstaden och turista lite. :) Och på måndag ska det bli soool! Något att se fram emot!

Nu ska jag mysa med filten i soffan medan Isan leker med sina nallar. Må så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar