torsdag 2 juli 2015

Ett oväntat uppvaknande!



                                                          God torsdagskväll!

Nu har jag jobbat tre intensiva dagar och nu väntar tre lediga dagar! Jippie!

Morgonen började med ett väääldigt annorlunda uppvaknande. Jag hade ställt klockan på 06:10 men vaknade redan tio i sex av ett ljud utifrån. Hade fönstret öppet eftersom det är så varmt.
-Sssccchhh, lät det. Precis som när en luftballong eldar på för att stiga uppåt. Jag försökte ignorera det men då lät det igen. När det låtit så några gånger var jag tvungen att gå upp och kolla ut genom persiennerna. Det var en luftballong! Eller, nej. Det var inte EN, utan ca TIO stycken!!! Och allihopa gled precis över vårt hustak och eldade på för brinnande (!) livet för att stiga.

Det var förstås ingen idé att försöka sova en kvart till utan jag gick upp och gjorde kaffe och gick in på Nerikes Allehandas hemsida för att se om de skrev nåt om det hela. Det gjorde de inte. När jag kom till jobbet var det fler som gjort samma iakttagelse som jag, och det kändes ganska skönt. Då drömde jag inte det hela. När jag kom hem från jobbet kollade jag in NA igen och då hade de skrivit detta.

                            

                                                        Foto: Lennart Lundkvist.

Rätt mäktigt var det i alla fall!

Idag har vi provat första receptet från Linas Matkasse, en fräsch sommarpizza med rökt lax. Jag gjorde om receptet lite och gjorde en vanlig pizzabotten med tomat och ost, men i receptet skulle man lägga fyllningen direkt på den gräddade bottnen. Det lät lite torrt tyckte jag så jag grundade med en tomatsås som jag hade över från ett färdigt pizzakit och så rev jag lite vanlig ost över. Sen var det färsk babyspenat, rivna morötter, varmrökt lax, sparris som jag fräst i lite olivolja, samt en dillolja och lite gräddfil. Det var jättegott!


Det blev två pizzor och det var meningen att man skulle äta en halv, så jag och Isan delade på en och mannen åt en. Fast han orkade inte hela så det var nog ganska bra beräknade portioner. Man skulle ju kunna göra det hela som en sallad i stället för att "krångla till det" med en pizzabotten under, och äta ett gott bröd till i stället. Varmrökt lax är ju jättegott! Varför köper jag aldrig det? Det måste det bli ändring på!

I morgon väntar årets första dopp! Längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar