söndag 2 februari 2014

Det blir aldrig som man har tänkt sig, del 2!

Hej svejs!

Jag som trodde att Isan bara hade fått i sig något olämpligt, men så var det inte. Hon var så trött så trött igår kväll och redan klockan sex sov hon. Precis innan Melodifestivalen började så hördes konstiga ljud inifrån hennes rum. Jag sprang dit och där låg hon och kaskadkräktes över hela sig! Jag lyfte upp henne och bar henne till badrummet där jag fick duscha av henne så gott det gick. Sen bäddade jag ner henne i min säng innan jag tog hand om hennes sängkläder som var helt nerkräkta.

Oskar kom ju hem senare än jag hade trott men blev skjutsad av K:s pappa som tur var. Hade inte han kunnat hämta hade de fått tagit en taxi.

Isan kände sig bättre efter att hon hade kräkts upp allt och ville inte sova, så vi tittade på Melodifestivalen tillsammans alla tre! När den var slut gick Isan och jag och la oss i min säng, som jag hade täckt in i massor av stora badlakan för säkerhets skull. Men peppar, peppar, det har inte kommit något mer kräks idag.

Nu har vi varit och handlat lite mat, vilket var helt nödvändigt, och ätit torsk med potatismos. Känns som ett ganska milt alternativ för magen. Supergott också! Ni måste ju får receptet förstås!

400 g. torsk
1½ dl. creme fraiche
1½ dl. vispgrädde
1 fiskbuljongtärning
200 g riven ost.
Coctailtomater

Lägg torsken i en ugnsfast form. Koka upp creme fraichen och grädden med fiskbuljongen. Lägg halverade tomater runt fiskblocket och häll över såsen. Avsluta med den rivna osten. 200g. varmluftsugn i 20 minuter.
Lätt som en plätt, men supersupergott!

Jag gjorde hemlagat potatismos till efter önskemål från sonen (som sen inte åt något) annars tycker jag att vanlig kokt potatis är godare. Till det åt vi ångkokta bönor från Findus som jag har blivit helt galen i!

                   
Man slänger bara i en påse i micron och kör i 2 minuter, sen är det färdigt. Isan gillar dem också och sitter och pillar ut ärtorna ur skina skidor. Jag brukar ha en påse i frysen på jobbet också i fall man köper nåt och inte har grönsaker till. Så smidigt!

OK, så jag får VABa i morgon då. På dagis vill de att man håller barnen hemma i minst 48 timmar efter att de har kräkts för att undvika att smittan förs vidare. Fullt förståeligt. Det känns helt OK att vara hemma en dag till. Jobbar från 15 till 19:30 så det kan ju kvitta. Gillar inte de där kvällstiderna. Man går bara och väntar hela dagen på att man måste åka till jobbet. Och det känns jättekonstigt att lämna Isan på dagis lagom till mellis och när de andra barnen börjar gå hem. Men så är det, och jag är ju inte ensam om att ha oregelbundna arbetstider.

Invigde mina nya stövlar idag. Kändes helt OK, men så fantastiskt varma var de inte! Funderar på att invenstera i ett par SOREL i också. De verkar varma och sköna. Lite dyra bara, men nu kanske man kan hitta på rea?


                   
                                                           Såna här verkar mysiga!!

Nu ska jag krypa ner under filten och kolla på Morden i Midsomer. Trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar