torsdag 16 juli 2015

Näst sista dagen...

innan SEMESTERN börjar!!!

Idag gick jag hem en timme tidigare eftersom vi skulle hem till mannens syster på kvällen. Dock hade det blivit ett missförstånd så det blev inte riktigt så. Lika bra det för mannen kände sig inte bra och gick och la sig halv sju (!!!) och sen fick Isan ont i huvudet och magen och somnade hon med. Hon har aldrig klagat över huvudvärk förut så det känns lite oroligt. Sonen har ju haft migrän då och då sen han var i treårsåldern och det har ju inte varit kul precis. Han har som tur är alltid varit duktig på att förklara vad som varit fel och han har varit duktig på att ta sin medicin också. Nu får han sällan migrän längre, och det är ju jätteskönt.

Idag har vi bara varit tjejer på jobbet. Lite ovanligt faktiskt, men det funkar givetvis väldigt bra. :) Och i morgon är sista dagen innan jag går på min efterlängtade semester! Så skönt! Hoppas på badväder redan nästa vecka, men annars kanske det blir någon roadtrip neråt mot Vadstena och Gränna. Det ska visst vara väldigt vackert i Vadstena? Kanske vi åker till svärmor och övernattar någon dag om det blir fint väder, eller tar en sväng över dagen till Gröna Lund?

Ingenting är bestämt utom att vi ska till Mallorca nån vecka. Vi har dock inte bokat än utan avvaktar priserna lite. :)

I morgon kväll kommer mannens familj hit och hälsar på. Det blir ett glatt litet gäng på åtta personer plus vi tre. Sonen ska sova över hos en kompis så han och flickvännen kommer inte.
 Jag häpnar ofta över hur liten vår värld är och idag fick jag åter ett bevis på detta. Sonen ringde för att tala om att han skulle övernatta hos C i morgon och berättade då att han träffat mannens pappa och fru, samt min svägerska med familj på minigolfen vid Gustavsvik tidigare under dagen. Hur stora är oddsen för det?

                   

Vad jag vet är sonen ALDRIG där och spelar minigolf, och mannens familj är av naturliga skäl heller ALDRIG där, men just idag var de där samtidigt! Men det är ändå inte det konstigaste som har hänt utan det var för några år sedan då sonen åkte till Kefalonia med sin far och träffar då min svärfar på flygplatsen där! De hade alltså rest från Norrland för att semestra där exakt samma vecka som sonen var där. Hur stor är den chansen??

                                       

Och minns ni att vi var i Röfors förra helgen på auktion? Jag sålde en klänning på Tradera i söndags till en tjej som bor precis där auktionen hölls. Vi parkerade bilen utanför hennes hus. Förstår ni? Jag säljer en klänning på Tradera till en tjej som bor i det lilla samhället Röfors, vilket jag besökte en vecka tidigare. Jag har aldrig förr varit där och förmodligen dröjer det nog tills jag åker dit igen.
Tillfälligheter?
Givetvis. Men lite creepy tycker jag att det är på nåt sätt. Och lite roligt.


                                                      Tiveden

I morgon kväll bjuder jag gästerna på varm smörgåstårta på Hönökaka. Det har jag gjort förut med, men det får bli så ändå. Det är det enklaste jag kan komma på så här i all hast. Och gott är det!

Till en tårta behövs 6 skivor Hönökaka, 3 paket bacon, en purjolök, 2 burkar med champinjoner och en stor burk med creme fraiche, samt riven ost och skivad tomat.

Man fräser hackad purjolök, champinjoner och bacon i smör, peppar lite och tillsätter creme fraichen. Låter det puttra lite och svalna. Sen lägger man två halvmånar av brödet ihop till en cirkel, lägger ett lager med baconröra på och så två halvmånar till med bröd. På översta lagret lägger man massor med riven ost och dekorerar med tomatskivor. En fräsch sallad är gott till!

Till kaffet blir det kladdkaka med vispgrädde. Hurra för färdiga kladdkakor som man kan ha i frysen för dagar man börjar sex på morgonen och har gäster på kvällen! :)


                   

                                                                          Hej svejs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar