fredag 24 juli 2015

Lunch i Ånnaboda och blåbärsplockning!



                                                         God kväll fredag!

Dagarna lunkar på utan att vi gör något särskilt alls. Vi försöker hitta på nån liten utflykt varje dag för att göra nånting, men det är inte alltid så lätt.

Idag tog vi en sväng till Ånnaboda och åt lunch på restaurangen där. Jag och Isan åt pasta Bolognese och mannen åt en hamburgertallrik. Maten var god, det gick hyfsat snabbt att få den och servicen var helt OK. Vi hade väl vissa funderingar på om kaffet ingick, vad det var för glass på menyn som inte var prissatt och fler än vi undrade var man skulle betala. En liten skylt vid kaffet (och gärna en liten kaka) hade ju förenklat både för oss och personalen som slipper svara på frågor. Och att skriva "glass i stora lass" på menyn, efter barnens meny gör ju att man tror att barnen får glass? Eller?

Något som var jättebra var att det fanns ett litet pysselhäfte och kritor så man kunde sysselsätta sig i väntan på maten. Jag och Isan tog ett varsitt och målade Musse och Mimmi, samt löste korsord och sudoku. :)

                                       Bildresultat för sudoku medel

På vägen dit stannade vi vid Tysslinge möbler och kikade lite. Isan hittade två nya(?) vita råttor från IKEA för 5:-. Det kostar de säkert på IKEA med. :) Jag köpte ett par skosnören och en smörkrusare. Väldigt användbart. Nu ska här krusas smör!


                           Curl of fresh butter - studio shot
                                                                       Lånad bild


När vi åkte hem från Ånnaboda stannade vi efter vägen för att leta svamp, vilket var vårt främsta mål med utflykten. Invigde dessutom mina nya, fina gummistövlar idag! De var sköna. Bra köp. Dock kom vi inte långt in i den skogen då den var så oländig (?) Massor med kvistar och bråte som låg i vägen hela tiden är inte optimal terräng för en fyraåring, men i stället hittade vi värsta blåbärsstället! Så vi satte oss och plockade ihop till en blåbärspaj, kanske en halvliter. Mums! Men det bakar jag i morgon. När vi kom hem var vi trötta allihopa och mätta efter maten i Ånnaboda. Och så var det lite sent så det skulle krocka med middagen.

Idag testade jag nåt nytt till middag, rostad färskpotatis. Det var ju superlätt och jättegott. Jag bara borstade av potatisen och la den i en ugnsform, sen hällde jag på salt och olja och rostade den i ugnen tills den var färdig. Vet inte så noga vilken temperatur jag hade eller hur länge för jag hade en oxfilé inne samtidigt och var mer koncentrerad på den. Men det gick alltså utmärkt att köra dem samtidigt. Till det åt vi hemgjord pepparsås, färdigköpt bearnaissås (coop) och kokt blomkål.
Mycket, mycket gott!

Nu börjar klockan gå mot läggdags för Isan fisan. Och jag följer nog snart hennes exempel. :O

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar