måndag 9 mars 2015

Lördagsgryta!



                                                                          Hej!

Den här grytan gör jag alltid när jag inte vet vad vi ska äta! :) Enkel och busgod och med ingredienser som man nästan alltid har hemma.

                                                      Lördagsgryta 4 portioner

2, 5 dl. ris, parboiled
5 dl. vatten
en köttbuljongstärning

1 gul lök
2 pkt bacon
1 brk. champinjoner


                                                                  Gör så här:

Koka riset enligt anvisningarna och lägg i en buljongtärning för extra smak. Hacka löken och fräs den i smör. Klipp baconet i bitar och fräs det till det blir knaprigt.  Fräs champinjonerna. När allt är färdigt är det bara att blanda ihop och servera. Gärna med en god sallad och Finn Crisp till. Vet inte varför Finn Crisp är så gott till, men det är det. Prova!!

                                   

                                        

Idag har det varit sol och klarblå himmel. Det har blåst en del, men det var ändå skönt ute. Jag och Isan gick till två olika lekparker och lekte en stund. Sjukt tråkigt, men nödvändigt. Hon höll på att klättra på väggarna här hemma.

Jag ska höra med mor och far om hon kan sova hos dem på torsdag. Jag behöver EGEN tid!!! Tror att jag kommer att bli galen annars. Vi har ALDRIG lämnat bort Isan för att göra ingenting och ett fåtal gånger för att göra nånting nödvändigt, typ optikern, tandläkaren osv. Det skulle vara skönt att sova en hel natt, vakna när JAG vill, färga håret ifred. Äta frukost utan att behöva sitta en timme vid köksbordet. Plocka och städa utan att hela tiden avbryta för att det ropas av olika anledningar.

Missförstå mig inte nu, jag fullkomligt avgudar min dotter (det är mest hon som kräver uppmärksamhet) men ibland håller jag på att bli tokig! Jag vet att det är "den" veckan i månaden nu och då blir det hundra gånger värre än vanligt, så jag vet att det går över.

Nu sitter lillfisen och här bredvid mig med surfplattan i högsta hugg. Hon kollar på Loranga, Mazarin och Dartanjang! :) Hon ÄR världens goaste unge, så är det bara, men ibland blir man lite trött och då blir man dessutom en mindre bra mamma.

Ikväll blir det havregrynsgröt till mig och mannen. Han ville till och med ha det och jag tycker också att det är gott! Isan får makaroner och köttbullar! :) Det kan hon äta sju kvällar i veckan. Hej, svejs!

                    


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar