lördag 12 januari 2013

Lööördag!

Hej svejs!

Idag har vi varit hos svägerskan som fyllt år! Hon bjöd på massor av gott, som jag avstod. Tog en tårtbit mest för syns skull, men åt typ två teskedar. Jag var ärligt talat inte sugen på något av det som bjöds. Isan däremot skulle bestämt ha en chokladboll och hon åt upp nästan hela.
                                               


 Mormor prackade dessutom på henne lite tårta. Jag tycker det är så synd att mormor (min mamma alltså) inte avstår kaffebröd. Hon har ju diabetes typ2 och skulle förmodligen må mycket bättre om hon avstod från spannmål tror jag. Hon äter spannmål dygnet runt verkar det som. Och frukt. Inte så LCHF precis.

Men hon resonerar som så att hon gärna lever ett år mindre och "unnar" sig något gott i stället. Tråkig inställning eftersom jag tror att hon skulle få en högre livskvalité om hon åt annorlunda. Men det är hennes val. Hon verkar inte intresserad av att ta reda på något om LCHF och hon tror att det är en bantningsmetod.

Det är samma sak med min kompis B. Nu äter hon shaker igen för att försöka gå ner lite i vikt. När jag någon gång har försökt nämna nåt om LCHF så säger hon bara att det är lättare för mig som är ledig. ????

Ehh...nej. Man kan avstå från kolhydrater när man jobbar med tror jag. Vi får väl se hur det går när jag ska börja jobba. Jag tror att jag kan ta med lasagne, tacogratäng, pannbiff, köttbullar, paj, pannkaka m.m. Och allt det går ju att göra LCHF. Gjorde pannbiffar idag som blev supergoda! Saftiga och smakrika. Jag gjorde så här:

400-500 g. nöt-eller blandfärs
½ dl. pofiber.
En gräddskvätt (vet inte hur mycket jag hade. Lagom. ;o) ).
Ett ägg
1 tsk. salt
2 krm. svartpeppar

Till lunch åt vi pannbiff med rättikagratäng. Jättegott! Till middag blev det pannbiff igen :o/ men nu med avocado till. Ja, det är tomt i kylen!!! Ska åka och handla i morgon. Hade tänkt åka idag men jag var så sjukt trött! Och Isan ville inte vila. Jättekonstig dag. Hon somnade FÖRE lunch och sov 40 minuter. Tackar.

Nu sover hon som en stock och det var inga problem med att natta. Inget ont som inte har något gott med sig!

Nu ska jag nog ta fram mina chokladdoppade nötter och mysa framför "stjärnorna på slottet". Ikväll är det Philip Zandéns dag. Jag tyckte att han var jättesnygg när jag var ung. Konstigt. Nog för att han ser rätt bra ut men han är ju 16 år äldre!!!

                    Nja....

Jag tyckte även att Tommy Berggren var snygg. Han spelade präst tror jag i någon Selma Lagerlöf serie på 80-talet. Även han är ju lite äldre om man säger så...född 1937 enligt Wikipedia. "Bara" 33 år äldre...Gösta Berlings saga var det som han spelade i står det också. Bra med Wikipedia.

                                   

I morgon ska adventsstjärnorna och julgardinerna ner. Jag tror att jag sist med att plocka ner dem. Ärligt talat hade jag glömt att jag hade julgardiner. De är inte sååå juliga då kanske. Hos min bror var allt juligt kvar. Även den vackra julgranen stod där i all sin prakt! Men det är ju inte 20:dag Knut förrän i morgon!

Ha en mysig lördagskväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar