fredag 4 januari 2013

Fredagsmys med LCHF pizza!!

Hej, hej!

Äntligen fredag!! Känns faktiskt mysigt, men det är nog mest för att sonen har kommit hem från sin pappa efter att ha varit där en vecka. Tyvärr ser man inte så mycket av honom eftersom han mest är på sitt rum. :)

For iväg en sväng på förmiddagen för att köpa blöjor, och gick in på jobbet en sväng. Pratade med chefen en stund och vi kom överens om att jag ska jobba på tisdag och onsdag!! Hux flux sådär bara! Det är inventering på gång och det passar ju jättebra att jobba då. Fint OB tillägg på kvällen!

Ringde mor och far för att kolla att det var OK om Isan sover där, och det var det. Sonen får klara sig själv en kväll, men det tycker han nog är rätt skönt tror jag. Han sa att han kunde koka makaroner och steka på lite köttbullar! :) Bra karl reder sig själv!



Idag har vi ätit den godaste LCHF middagen ever!! Lasagne! Med lasagneplattor, köttfärssås och ostsås. Den är såå god! Mannen och sonen tycker också att den är super. Man gör pastaplattorna så här:

4 ägg, vispas pösigt.
125 g. philadelphiaost
0,5 dl. fiberhusk

Rör ner osten och fiberhusken till en slät smet. Bre ut på ett bakplåtspapper och lägg ett bakplåtspapper över. Kavla ut smeten till papperskanterna. Grädda i 150 grader i 10 minuter. Ta bort det översta pappret och skär i lagom stora plattor. Eller skär i strimlor till tagliatelle!!

Varva sedan plattor, köttfärssås och ostsås och gratinera med massor av riven ost över i 20 minuter i 220 grader. Ostsåsen gjorde jag så här:

1 dl. grädde
2 dl. creme fraiche
1 dl. riven ost
salt och peppar.

Koka upp grädden och creme fraiche på svag värme. Rör ner osten och låt den smälta. Smaka av med salt och peppar.

Bägge recepten kommer från bloggen 56 kilo som drivs av Åse, en driftig LCHF kostrådgivare. Där finns massor av smaskiga recept. Ikväll blir det pizza från samma sida, dock med annat pålägg. Köpte en supergod salami i delidisken på Coop Extra som jag tänkte ha på. Mumma!!



I morgon ska jag och sonen till IKEA och köpa skrivbord. Kunde ha valt en bättre dag än lördag kanske, men, men. Han vill gärna få ordning på sitt rum och det förstår jag förstås. Dock skeptisk till att det blir "ordning" på rummet. :)

Ikväll blir det tidig sänggång med en mysig film- Mansfield Park, av Jane Austen! Älskar att ligga i sängen och kolla på en bra film. Någon som sett den och vet om den är bra?



Jag gillar ju filmer i den genren så jag har höga förhoppningar!

 Nu ska jag väcka Isan!! Trevlig kväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar