onsdag 2 januari 2013

Äntligen en vardag!

Äntligen vardag!

Jag har väldigt svårt för röda dagar. Tycker de är såå seeega. Inte för att det är någon skillnad egentligen, eftersom jag är ledig varje dag, men jag gillar vardagar bäst. Känner mig mycket piggare och får mer gjort då av någon anledning.

I morse segade jag mig upp vid sju, tack för det! Och sen har morgonen rullat på med frukost, bad, tvätt och matlagning. Gjorde korv stroganoff till lunch med kokt blomkål till. Jag var inte särskilt hungrig och jag blev inte hungrigare när det satt en snigel på blomkålshuvudet! Spyy, blää, vad äckligt. Självklart var den död och den satt utanpå blomkålshuvudet, men ändå! Det är andra gången det sitter ett djur på blomkålen. Det är så jädra äckligt tycker jag. Jag kokade det ändå och fick i mig två bitar, men aptiten var inte på topp direkt. Hur skulle ni har gjort? Skulle ni ha kastat alltihop?



Som ni säkert förstår skulle jag ALDRIG äta sniglar som vissa gör. Eller ostron för den delen. Slemmigt och vidrigt.

Det kommer nog att dröja ett tag innan jag köper blomkål igen, och då kommer jag titta noga så det inte hänger med någon objuden gäst.

Igår bakade jag bullar med vaniljkesellan som stod kvar i kylen sen jag skulle baka lussekatter. De blev såå goda!! Kommer alltid att baka med det hädanefter. Jag gjorde en vanlig bulldeg med kardemumma, drog dock ner på smöret till 100 g. När degen jäst färdigt kavlade jag ut den och fyllde den med smör, socker, vaniljsocker och blåbärssylt. Penslade med ägg och strödde över pärlsocker. De blev stora, luftiga och jättegoda!! De behöver jag inte skämmas över att bjuda på!



Jag kommer dessutom att använda vaniljkesella som vaniljsås om jag bakar någon LCHF paj någon gång. Den innehåller ca 16 kolhydrater/100 g. och det tycker inte jag är så farligt. Jag kör ju ingen strikt LCHF precis, men går ändå ner i vikt. Lite grann i alla fall! För mig handlar det mer om att jag försöker att hitta en ny livsstil och att inte äta så mycket mat. Jag har stora problem med att känna mig mätt och om jag är hungrig. Förmodligen har jag förstört min metabolism genom att alltid tänka på vad jag äter och försöka äta fettsnålt.

I morse åt jag en tallrik med fil och gräddfil, frysta hallon, linfrö och valnötter. Fetthalten blev väl inte sådär jättehög kanske. Åt en finncrisp till med bregott, leverpastej och saltgurka till. Två koppar kaffe med röd, laktosfri mjölk varav den ena med kokosfett i. Jag blev behagligt mätt på det och stod mig bra till lunchen. Eftersom jag inte fick i mig så mycket lunch, så dricker jag nu en kopp kaffe till med kokosfett. Hittade en stor burk från Kung Markatta på Ica Maxi för 99:- Perfekt! Då slipper jag ta mig till en hälsokostaffär i fortsättningen.


Isan sover efter maten. Hon var jättetrött och somnade på stubinen. När hon har vaknat ska vi åka till Rusta och byta den ena grangirlanden som inte funkar. Typiskt. Ska titta på deras resväskor också. Vi skulle behöva två stycken stora tills vi ska till Florida och deras hade fått bra omdömen på Smartson.

 Finns även i grått, men jag är ju svag för rosa...

Nej, nu har jag annat att göra medan Isan sover. Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar