lördag 30 mars 2013

Chokladmousse 70%

Glad Påsk på er!

Idag har vi varit lediga och haft det skönt. Vi åkte en sväng till ICA Maxi och handlade lite småsaker och Isan somnade i bilen på vägen hem. Efter det var det inte så lätt att få henne att sova middag...Hon sov dessutom bara en kort, kort stund på eftermiddagen så nu ligger hon för natten. Eller natten och natten. Hittills har hon ju vaknat VARJE natt sen hon började på dagis. Grrr...Hoppas det blir ändring på det snart.

Isan och jag har haft en pysseldag då vi har gjort blommor och blad i gul och grön marsipan. Tänkte eventuellt göra bakelser i morgon och pynta dem med dem. Vi får se om jag gör det eller om jag pyntar med chokladägg i stället.

                                                          Chokladägg påse Anthon Berg

Sen målade vi påskägg, men det blev inte så seriöst. Jag har så extremt dålig fantasi när det kommer till äggmålning. Isan målade sig mest på fingrarna.

Till middag åt vi påskbord med "det vanliga" på. Inlagd sill, laxrullar med pepparotsost, ägghalvor och lite goda ostar. Till dessert blev det 70% choklad mousse från Kockens. Lättlagad, men tyvärr alldeles för söt.
Jag hade väntat mig, och hoppats på en bittrare chokladsmak. Den här var som vilken mousse som helst.

                       

Vill man ha en nyttigare och godare så kan man enkelt göra egen. Den här har jag gjort några gånger:

100 g. mörk choklad
2 äggulor
2 dl. vispgrädde

Vispa grädden löst. Smält chokladen i vattenbad eller micron. I micron går det fort och man kan lätt bränna chokladen så man måste passa den noga. Blanda grädden, den smälta chokladen med äggulorna och ställ i kylen. Servera gärna med en klick vispgrädde.

Nu ska vi softa en stund i soffan. Natti!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar