torsdag 7 mars 2013

Att ta från de fattiga...

Godkväll!

Inskolningen går super! Idag var vi där på eftermiddagen eftersom dagispersonalen hade något möte på förmiddagen. Vi kom vid två när det skulle ätas mellis, men Isan ville INTE ha något mellis! Det fanns ju massor av leksaker att leka med!

                                        

Hon fick lov att gå och undersöka alla grejorna och när de andra barnen hade ätit klart så gick vi ut allihopa. I morgon ska jag lämna henne ensam en stund. Huga. Hoppas verkligen att jag klarar det utan att börja gråta...Min lilla fis. Ska hon vara där alldeles själv på dagarna utan mamma? Pluttan. Hon kommer säkert att trivas jättebra så det är jag inte orolig för alls, men det känns ändå väldigt konstigt.

Har det redan gått nästan två år sen jag gick på föräldraledighet? Usch, det känns inte så. Tiden går alldeles för fort när man är vuxen. När man var liten gick ju tiden otroligt sakta i stället. Sommarlovet var ju en evighet på den tiden.

Igår var jag på personalmöte där vi gick igenom ungefär samma saker som vi brukar gå igenom. Nu var det väl lite mer fokus på det här med rutiner när det gäller personalköp. Inga köp förutom dricka, snus och cigaretter typ. får ske på arbetstider.

Lite trist för förut brukade vi handla direkt före öppning eller efter stängning. Väldigt smidigt. Nu ska man alltså handla på sin fritid.  Men det får väl gå.

                                         

Idag har vi varit och storhandlat på ICA Maxi. De hade mycket bra erbjudanden så jag kom hem med sex välfyllda kassar! Det räcker väl över helgen...eller lite längre kanske.

Jag hade tänkt att åka in på Biltema också och kolla efter termomuggar, men jag orkade inte när vi hade handlat färdigt. Vi hade ju dessutom en tid att passa, så det var bara att åka hem och fixa lunch!

Det blev korv Stroganoff, med ruccolasallad till mig och ris till mannen med kompis. Efter maten sov Isan en stund, men jag fick väcka henne för att hinna till förskolan.

                        

Sonen och jag önskar oss en varsin termomugg som man kan dricka te eller kaffe ut, medan man är på väg till skolan eller jobbet. Han brukar aldrig hinna dricka ur sitt te på mornarna och då skulle han kunna dricka det på bussen! Och jag vill göra äggmjölkslatte och dricka medan jag tar mig till jobbet de morgnar som jag börjar klockan sex. Vi har nämligen INGEN rast på förmiddagen. Ja, vi är slavar. Vi får jobba från 6-12 utan rast!

                                                

Det togs faktiskt upp på mötet igår, för det är ju nästan omänskligt tycker jag. Vi kom fram till att det morgonmöte som brukar hållas tre minuter innan öppning, ska vara i ungefär 10 minuter och vi ska då kunna ta en kopp kaffe och en macka. Dock ska detta ske på chefens kontor, då det tar alldeles för lång tid för alla att gå upp i lunchrummet! Sjukt.

När jag började på mitt jobb hade vi morgonmöte varje morgon klockan halv nio i lunchrummet. Det var inte mycket jobbprat direkt utan lite trevlig samvaro bara. Jag tror att sånt är jätteviktigt också, men det finns ingen tid till sånt längre. Det ska bara sparas och sparas och tjänas och tjänas.

Jag har i alla fall fått ett schema som är helt OK. Ena veckan jobbar jag kväll. Alla kvällar utom fredagen då jag är ledig. :)

Andra veckan jobbar jag tre morgnar. Då får mannen fixa med Isan och se till att hon kommer till dagis och så hämtar jag henne efter jobbet. Och så jobbar jag varannan helg, de helger då sonen är hos sin pappa.

Som by the way, tjänar en miljon kronor om året. Mannen fick taxeringskalendern i födelsedagspresent av mig och det är lite kul att kolla i den, även om den inte är helt aktuell. Den gäller från 2011 av någon anledning.

 Men apropå att han tjänar en miljon om året så är det lite lustigt att när vi hade en annan uppdelning av sonens dagar, så skickade han över en blankett som skulle fyllas i de dagar han var hos honom. Jag fick nämligen underhåll i början och då fick han dra av typ 28:- per dag som sonen var hos honom. Det kunde ju bli några dagar så ibland fick han kanske tillbaka en femhundring. Det var ju jättebra för honom, som "bara" hade en månadslön på 80 000:- för då hade han ju 80 500:-!!! :)


                               

Ikväll har vi ätit tacos och nu är sonen och kompis och spelar tennis. Det är sista gången vi kan ställa upp och skjutsa för sen börjar ju jag att jobba och så måste ju mannen vara hemma och natta Isan. Men snart är kvällarna ljusa och de är ju snart 14 år så de kan nog  åka buss själva till och från träningen.

Härligt med ljusa kvällar! Jag tyckte faktiskt att det var lite vår i luften i dag! Love it!

Nu: hem till gården på TV4 play. Natti!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar