söndag 9 oktober 2016

Playdate och enkel Tacopaj!




                                                              God kväll!

Suck, då var helgen slut. Bah. Men just ja! Jag jobbar ju bara EN dag innan jag är ledig i två igen. :)

Idag har en av Isabelles dagiskompisar varit här och lekt. Hon kom vid elva och var kvar ända till halv fyra så det blev i stort sett hela dagen. Men det gick hur bra som helst. Hon var jätterar och väluppfostrad och lekte fint. Det var bara Isan som surade lite då och då. Hon kan ha lite svårt för att dela med sig av sina leksaker ibland och så vill hon gärna bestämma vad som ska lekas märker jag.

Jag försöker förklara för henne att man måste dela med sig och att alla får bestämma, men hon kan sura till max. Tror dock att de hade roligt den mesta av tiden.

Vi var ute en kortis för att jag skulle röja undan på altanen lite. Det kommer några "gubbar" i morgon och ska byta ut träribbor på själva altanväggarna som blivit fula och då måste de ju komma fram. Är väldigt glad att vi sålde utemöblerna i somras. Har inte saknat dem för fem öre. Tunga och klumpiga var de och stod bara där och tog plats.

Nu har vi bara två Baden-Baden och en dynbox där jag slängt ner rubb och stubb och så några krukor med lite olika växter. Tänker nog lägga trätrall nästa sommar eftersom jag inte gillar cementplattorna. Trä känns mjukare och ser mer ombonat ut.

På kvällen kom sonen hem efter att ha sovit hos en gammal klasskompis. Jag gjorde en superenkel Tacopaj som vi mumsade i oss och sen spelade vi Bingolotto! Blev dessvärre ingen vinst så det blir som jag skrev i början, jobb även i morgon. :(

 Jag "fuskade" lite och använde färdigköpt pajdeg som jag hade i frysen. :) Mycket smidigt!!

                                                                Tacopaj

500 g. nötfärs
1 påse Tacokrydda
1 gul hackad lök
1 dl. vatten

4 hackade tomater (eller en burk krossade tomater av god kvalité)

2 dl. creme fraiche
2 msk. majonäs
2 dl. riven ost

Fräs den hackade löken i lite smör, tillsätt köttfärsen och låt det ta färg. Tillsätt tacokryddan och vattnet. Låt det puttra en stund.

Blanda creme fraiche, majonäs och riven ost i en skål.

Lägg färsröran i pajskalet, på med de skurna tomaterna och så creme fraicheröran överst. Dekorera gärna med några lökringar eller tomathalvor. 20-25 minuter i 200 grader. Servera med sallad.

                                Recept på pajdeg skriver jag inte ut för det har ni nog redan.



Så såg vår helg ut. Nästa helg jobbar jag, men är som sagt ledig i veckan i stället. Ha det bra!


                           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar