tisdag 16 december 2014

Godaste julbrödet!!

                                                 


                                                                   Hej på er!

Idag har jag vabbat eftersom Isan fick hög feber igår kväll. Vi blev riktigt oroliga eftersom hon även hade ont i ryggen. Jag hade lunginflammation för många år sen och hade då just hög feber och ont i ryggen (lungorna). Hostade dock inte, så därför förstod jag inte att det var lunginflammation jag hade, men när febern inte gick över så sökte jag läkare och blev sen inlagd på sjukhuset. Men det var jag det, nu var det Isan som var sjuk. I morse var febern något lägre, men sen har den kommit och gått under dagen.  Vi är hemma i morgon med.

På eftermiddagen passade jag på att baka julbröd och frysa in. Det är ett recept som kommer från min mormor och som vi alltid har ätit till jul, inte annars! Det är ungefär som tekakor i konsistensen och kryddat med anis och fänkål. Penslar gör man med sött kaffe! Super, super gott!

Med receptet följde tyvärr endast ingredienser och måttangivelser, men inte hur man skulle gå tillväga! Jag gjorde dock en vanlig "bulldeg" som fick jäsa en halvtimme under bakduk i tvättstugan. Där är det varmast. Och som det jäste!! När jag skulle kolla till degen så hade den jäst över hela bunken och ner på bänken och över tvättmaskinen!!! Händer sånt någon annan eller är det bara mig?

Nåväl, sen delade jag degen i fyra lika delar och kavlade ut och la på en varsin plåt. Naggade med en gaffel och penslade med kaffet och skjuts in i ugnen, och tänk! Det blev helt perfekt!!! Yey!!

Isan provsmakade och tyckte det var jättegott! Hon ville ha en macka till så det var bra betyg!

                                                
                     Nu är det bara julskinkan kvar, sen är det mesta förberett inför julafton!

                                        Nu ska vi njuta en nybakad macka till kvällsmat!

                                    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar