söndag 1 januari 2017

God fortsättning!




                                                             På det Nya Året!

Hoppas det blir bättre än vad det är idag då både jag och mannen är genomförkylda! Kände mig ju dålig redan i fredags och så bröt det ut igår när jag var på jobbet. Jag hade gärna velat gå hem men det gick inte eftersom vi var så få som jobbade. Ska i alla fall vara hemma i morgon känner jag.

Igår kväll lagade vi fläskfilé och potatisgratäng till Nyårsmiddag. Jag fyllde den med en röra av Philadelphiaost naturell, dijonsenap och hackad persilja. Det blev jättegott! Till det hade vi alltså potatisgratäng (Peka färdig, bästa!), hemmagjord pepparsås och bearnaisesås till Isan. Till efterrätt åt vi glass. Orkade inte göra nåt avancerat.

Bild från www.mathem.se


Vid halv tio släckte jag lampan (!) och då hade mannen redan somnat i soffan! Strax före tolvslaget vaknade jag av alla fyrverkerier runtomkring oss. Det verkade festligt värre! 😊

Sen hade jag väl lagom somnat om när sonen och flickvän kom hem från sitt nyårsfirande. Det hade gått väldigt städat till och till och med varit tråkigt där de var. Det var bara killar där och de spelade TV-spel hela kvällen! Inte såå kul, kanske?

Idag har jag rensat kyl och frys och gjort två ostpajer till lunch och så har jag grytbitar i marinad till middagen i kväll då det blir Stifado. Vi hade så himla mycket ost, ägg och grädde så jag tog mig en funderare på vad det kunde bli och kom på det gamla receptet på

                                                                         Ostpaj


                                                                       Pajdeg
                                                                       125 g. smör
                                                                        3 dl. mjöl
                                                                        2-4 msk. kallt vatten.
                                 
Blanda ihop ingredienserna till en följsam deg och låt vila i kylen medan du gör smeten till pajen. Förgrädda sedan skalet i 10 minuter i 200 grader.

                                                                      Ostfyllning
                                                                      4 dl. riven ost, gärna smakrik (jag hade cheddar från                                                                               julen)
                                                                      3 dl. grädde som du vispar
                                                                      3 äggulor
                                                                      2 msk. vetemjöl
                                                                      2 krm. salt

Vispa grädden och riv osten. Jag gör det snabbast i min mandelkvarn. Skilj gulorna från vitorna (spara vitorna till en maräng eller nåt). Rör ihop grädde, ost, ägg, mjöl och salt. Fyll det förgräddade skalet och grädda i ca. 20-25 minuter i 200 grader. Låt svalna och njut med en god sallad till!






Nu ska jag fortsätta googla lite. Letar sommarresor till Medelhavet och har precis insett att det är sista året vi kan åka när vi vill för till hösten börjar lillan på lekis!

Ha en fortsatt skön och lat dag!

   






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar