tisdag 31 januari 2017

Ahlgrens bilar Pannacotta!





                                                                   God kväll!


Ledig idag (med) och hemma i stort sett hela dagen med undantag för ett besök på polishuset för att göra nytt pass till sonen och så till bilskolan för att fixa synundersökning. När vi kom hem så hade dessutom körkortstillståndet kommit så nu är det bara tuta och köra! Dock inte med mig! 😨

Isan är betydligt piggare idag och har inte haft nån feber. Lite snorig och hostig bara.

På kvällen kom sonens flickvän hit och vi åt lite gott till middag. Biff stroganoff med pommes och vitlöksbröd och så gjorde jag Ahlgrens Pannacotta till dessert. Enbart för att jag varit så sugen på att testa detta recept som dykt upp både i bloggar och tidningar.

Jag gjorde ett recept för fyra personer och då gjorde jag så här:

3 dl. vispgrädde
Ahlgrens bilar, 13-14 st. av varje färg.
Karamellfärg, grön och röd

Värm en dl. grädde med gröna bilar tills de smälter. Se till att det inte finns några klumpar. Färga eventuellt gräddblandningen med grön karamellfärg om du vill ha mer färg. Det gjorde jag. Häll upp i fyra serveringsglas och låt stelna i kylen.

Under tiden diskar du ur kastrullen och gör om samma procedur med det vita bilarna. Häll upp gräddblandningen över den gröna och låt stelna i kylen.

Avsluta med de rosa bilarna och tillsätt gärna en droppe karamellfärg för att få den lite mer rosa. Häll över det vita lagret och låt det stelna. Servera!



Bilden är lånad från http://www.jennysmatblogg.nu/

När jag gjorde mina pannacottor så såg de såå små ut. Det gröna lagret täckte knappt bottnen på glaset och sammanlagt bör det ha blivit ca. 0,75 dl. pannacotta till varje person så gör gärna i små glas så det inte ser futtigt ut. Men den blir mäktig så det behövs inte mer!

Och hur smakade det då?

Nja, sådär...roligare att se på än att äta. Lite gummiaktig konsistens men helt OK smak. Dock konstaterade vi allihop att en helt vanlig vaniljpannacotta nog är det godaste ändå. Då har vi provat saffran, polkagris och nu bilar. 

Men om man inte testar får man inte veta!

Nu ska jag gå och sova för i morgon ska vi upp tidigt för Isan ska åka skridskor. Förra veckan blev det inget för en av fröknarna var sjuk. Men nu hoppas vi på att det blir av!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar