torsdag 5 januari 2017

Älskade frys!




                                                                   Hej, svejs!

Hemma idag med, men känner mig mycket bättre. Ska jobba i morgon tänkte jag. Isan har gått till dagis, eller åkt rättare sagt. Vi rotade fram pulkan igår så jag drog henne i den till hennes stora förtjusning!

Annars har jag inte varit utanför dörren sen i måndags utan gått här hemma och kurat. Vi har ätit ur kyl och frys och det är bara att inse hur bra det är att man är en hamster! 😉 Eller vad sägs om den här middagen som jag trollade fram igår kväll?

Fläskfilé fylld med färskost och soltorkade tomater, potatisgratäng och grillade majskolvar och till efterrätt blev det blåbärspaj av smördegsplattor och blåbär med vaniljsås till! Slurp!

                            Överbakad blåbärspaj


                                      Härligt god efterrättspaj på enklast möjliga sätt!

                                                    Ingredienser

                                       250 g (1 rulle) kyld färdig smördeg
                                       150 g blåbär
                                       1/2 dl råsocker strö
                                       ägg till pensling
                                       21/2 dl Norrmejerier Vaniljvisp

                                                              Instruktioner

Sätt ugnen på 200°. Skär ut en botten och ett lock av smördegen. (Ta hjälp av 2 bunkar, den ena behöver vara lite större än den andra). Skär ut några lufthål i det större locket så att smördegen kan puffa upp ordentligt. Lägg den mindre delen på en plåt och lägg på blåbären i en hög. Strö över hälften av sockret och lägg på locket.Tryck ihop kanterna ordentligt och pensla med ägget.
Strö över resterande socker och grädda i ca 15 min eller tills den är puffig och har fått fin färg. Vispa vaniljvispen och servera till.



Recept och bild från Norrmejerier.
Idag trollade jag dock inte fram lika god mat. 😞 Det var bara jag som skulle äta för sonen hade ätit sen frukost, Isan äter på dagis och mannen har åkt till Norge. Så jag tog det jag hittade i kylen: Tagliatelle i en matlåda och fiskpinnar och gröna ärtor i en annan. 
Och nej, det var inte särskilt gott, men ibland orkar man ju bara inte. 

Jag har så sakteliga börjat plocka bort lite julgrejer, men jag törs inte ta bort allt på en gång då kommer jag mötas av vilda protester från lillfisen när hon kommer hem. Bäst att ta lite i taget så hon inte märker det. 😉 

Nu ska jag tillåta mig själv att slappa lite och kolla på Dr. Quinn. Nostalgi!

Ha det fint!





💖💗

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar