tisdag 24 januari 2017

Bedrövad bagare bakade brända bakverk.




                                                                     God kväll!

Ja, nån stor bagare det blir jag aldrig, det är ett som är säkert. Glad i hågen tänkte jag att jag skulle passa på att baka lite till våra stundande födelsedagar i februari eftersom jag var ledig idag. Letade upp ett recept på tårtbotten och ett på kokostoppar eftersom jag hade kokos som jag ville göra mig av med.

Började med smeten till kokostopparna eftersom det ska stå och svälla en stund och skred till verket med tårtbottensmeten. Gjorde "världens bästa tårtbotten" recept som jag googlade fram och det funkade hur bra som helst. Den blev tjock och fluffig. Eftersom jag tycker att höga tårtor är fina så hällde jag smeten en form på 20 cm. i diameter.

Det var dock liiite för lite blev jag snart varse när smeten växte, och växte och rann över kanten på formen och la sig i botten på ugnen. Gah. 😡

Och inte blev det bättre med kokostopparna som jag satte in efteråt. Medans de gräddades gick vi och la oss och läste en stund och strax innan timern ringde så var de redan liiite för välgräddade. Gah, igen. 😡

Tårtbottnen lyckades jag dock fila till med en liten kniv och kokostopparna var hyfsat goda ändå, även om de var i krispigaste laget. De känns dock inte så fina att jag vill bjuda på dem på kalas precis så jag kanske ställer ut dem till skatorna?

Tårtbottnen kommer jag nog att använda om inte annat till att experimentera med olika smaksättningar bara till oss i familjen.

Men min klantighet stannade inte där! Skulle lägga i nya sängkläder i sonens säng efter att farmor sovit över och stod och skulle sätta på örngottet på en av kuddarna. Det var ett vitt vanligt örngott, men ingen sån där omlottgrej som det är på kuddfodral så jag muttrade lite för mig själv över vilket dåligt örngott det var, då jag insåg att det var ett av sonens linnen som jag trätt på kudden! Tihi. Det såg för dumt ut! 😊


Nånstans där gav jag upp och vi åkte iväg en sväng för att köpa gympakläder till lillfisen som ska börja på gymnastik nästa vecka. Vi åkte till Stadium Outlet där vi köpte tights och topp i funktionsmaterial.



Redo för gymnastik!

I morgon ska vi upp ganska tidigt för Isan ska åka skridskor med förskolan. Det är andra gången de är iväg och hon tycker att det ska bli såå kul! 

Det här med sportintresset måste komma från far. Jag har noll och inget intresse för det tyvärr, men är jätteglad att hon gillar det!

Ha en fortsatt mysig kväll!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar