lördag 7 januari 2017

Goda Grannar!





                                                               Godmorgon lördag!

Och jobbhelg som väntar. Jobbade igår med på trettondagen men det var på vippen att jag inte kom till jobbet!

Bilen startade inte!! Den klarar inte så låga temperaturer som det blev i torsdags och igår utan då tjockar dieseln till sig och eftersom vi inte har någon motorvärmare som kan värma upp motorn orkar den inte starta.

Därför har vi i alla fall en batteriladdare som ska hjälpa batteriet att fylla på sig, men den verkar vara för klen. 😕

Vi gick ut och försökte starta bilen ungefär en timme innan jag skulle börja jobbet för först skulle jag ju köra lillfisen till mormor och morfar. Jag nämnde i förra inlägget att mannen har åkt till Norge för att jobba.

Eftersom jag har haft samma problem med bilen i åratal så vet jag hur den funkar och tro mig, den ville bara inte starta. Heldöd var den.

Jag gick upp och ringde på hos min granne S som tur var var hemma eftersom det var röd dag, och frågade om hon kunde hjälpa mig att starta bilen med startkablar. Och självklart kunde hon det så hon klädde på sig och kom ner och körde fram sin bil.

Problemet var bara att vi inte såg vart hennes batteri satt!! Nu för tiden ska ju till och med en bilmotor vara estetiskt tilltalande så allt var övertäckt med plasthöljen och några symboler syntes inte till.

Så S gick och ringde på hos granne J som kom och öppnade i kalsonger. 😔 Men han satte på sig kläder och kom ner han med och försökte hjälpa oss. Han hittade batteriet men hur vi än försökte ladda så ville den inte hoppa igång. Efter en stund sa han att han skulle hämta sin batteriladdare som var en rejäl grej och S sa att jag kunde låna hennes bil, för de skulle ingenstans!

Vilka grannar va??? Jag antog budet och körde Peugot till jobbet och det gick alldeles utmärkt! Kom visserligen en halvtimme försent efter våra fruktlösa försök att starta skrothögen min bil.

Men man vill ju försöka så mycket det går, det känns ju så förargligt att låna någon annans bil?!

Så, jag har förmodligen världens bästa grannar eller vad tycker ni?

Till S köpte jag med mig en liten chokladask och en stor påse ostbågar som tack. Några bensinpengar ville hon inte ha.

Till J köpte jag också en liten chokladask men han var inte hemma när vi ringde på igår kväll. Får prova ikväll efter jobbet.



Superfina chokladaskar från ÖoB! Finns i flera olika utföranden för bara 19:90:-

Och hur gick det med vår bil då? Startade den? Jodå. Efter en liten stund så hoppade den igång ytterst motvilligt. Vi rullade iväg och den är verkligen såå seg hela bilen. Den känns verkligen trög som en sengångare. Vi tog en tur ut på landet så den skulle få sträcka ut som en annan galopphäst och det gjorde susen. Efter en stund kändes den nysmord som när man fått massage.

Vi åkte och tankade den och köpte med oss mat från McDonalds och sen åkte vi äntligen hem.

Och så såg vår Trettondag ut! 😐

Idag är det "bara" -3 grader så nu tror jag nog att bilen startar utan problem. Sen får vi väl vänta till nästa köldknäpp tills den trilskas igen.

Och om min kära make läser detta: Ny bil, please!!💝

Nu ska jag gå och göra mig i ordning så jag inte kommer försent i dag med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar