måndag 23 november 2015

Knäckig äppelpaj.



                                                                Hej, svejs!

Hemma idag med. Har varit hos doktorn (farbror) och han sa att det var en vanlig förkylning. Dock var jag visst väldigt svullen inne i öronen vilket kan förklara varför jag känt mig så snurrig och fumlig. Nu ska jag spraya med nässpray för att få ner svullnaden och fortsätta med mina huskurer så ska nog den här förkylningen snart vara ett minne blott.

Idag har jag städat lite faktiskt. Dammsög halva lägenheten. Bakade en äppelpaj. Godaste jag ätit på länge. Vill ni ha receptet? Klart ni vill! Hittade den här.

Knäckig äppelpaj   6 port.

* 6 äpplen
*150 g. smör
* 1½ dl. socker
* 3 dl. havregryn
* 1½ dl. vetemjöl
* ½ tsk. bakpulver
* ½ dl. ljus sirap
* 2 msk. mjölk

Gör så här:

* Sätt ugnen på 175 grader.
* Skala, kärna ur och tärna eller skiva äpplena. Lägg i en ugnsfast form.
* Smält smöret i en kastrull. Dra kastrullen ifrån värmen. Rör ner socker, havregryn, vetemjöl, bakpulver, sirap och mjölk.
* Fördela smeten över äpplena.
* Grädda i mitten av ugnen i 30 minuter eller tills pajen fått fin färg och blivit knäckig.

Servera med vaniljsås eller glass!

Suuuupergod!! Jag pudrade dessutom över både kanel och kardemumma över äpplena. Mums!





   På kvällen åt vi lövbiff med ugnsrostad potatis och zuccini, samt hemgjort persiljesmör. Gott.

I morgon tror jag att jag ska hänga upp adventsstjärnorna. Lika bra att passa på när jag får vara ensam och greja. Det är ju första advent i helgen och då jobbar jag, så jag gör det nu så är det klart. Mysigt!

                                                                  Ha en fin kväll!



                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar