söndag 8 november 2015

Fars dag och slätvälling.



                                                             God kväll!

Då börjar den här helgen att gå mot sitt slut. Idag har ju solen tittat fram, men det har vi inte utnyttjat. Jag är ju inte mycket för att vara ute när det inte är varmt. Och då menar jag över 17 grader, typ.

På eftermiddagen åkte vi hem till mor och far för farsdagsfika tillsammans med lillebror och hans familj. Mysigt. Isan börjar dock bli lite snorig så nu känner jag mig lite orolig för att hon ska bli förkyld!?




De sedvanliga trisslotterna!

Isan ville ha välling på kvällen (!) vilket hon har slutat med för fleeera år sen! Vet inte varför hon blev sugen på det?

Och eftersom jag är en god mor och alltid försöker göra mina barn till lags så fick jag givetvis försöka göra egen välling! 

Efter att ha tittat i min kokbok utan resultat så fick jag googla en stund innan jag hittade ett vanligt recept på slätvälling. Fullkornsvälling och havrevälling fanns massor av recept på dock.

Slätvälling från Rutiga kokboken. 4 personer.

3 msk. vetemjöl
1 liter mjölk
salt
socker
(smör)
(äggula)

Jag gjorde dock för en person så jag delade receptet i fyra delar. Vispa upp mjölet med lite av mjölken. Koka upp mjölken och tillsätt redningen under omrörning. Smaka av med salt och socker. Tillsätt ev. lite smör och en äggula. Jag uteslöt äggulan eftersom jag gjorde så lite välling.

Tror ni att hon drack upp vällingen då? Nej, såklart inte. Och det hade jag nog kunnat räkna ut innan.

                                                     Nu, "Allt för Sverige"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar