fredag 18 september 2015

Lördagsgryta.



                                                             God kväll fredag!

Redan fredag igen? Veckorna går fort minsann.

I morse började jag redan klockan sju och skulle ha jobbat till fem, men gick hem en timme tidigare, vid fyra. :)  Det gör otroligt stor skillnad för både mig och lillfisen. I stället för halv sex är vi hemma vid halv fem och hinner ta en fika innan det är dags att laga kvällsmat. Vi har även  hunnit bada och ätit popcorn framför Peppa Pig på datorn.
                                              

Medan Isan badade färdigt gjorde jag en pajdeg till i morgon kväll. Jag jobbar i helgen och svärmor kommer hit i morgon för att vara barnvakt hela dan. Och då måste ju matfrågan lösas på något sätt. Till lunch vet jag inte vad de ska hitta på? De kanske åker iväg nånstans och äter? Men på kvällen tänkte jag göra en tacopaj. Det går ju ganska snabbt att göra och är ju jättegott.

På söndag kommer mor och far hit igen och då får det bli lördagsgryta till dem. Ett gammalt recept som jag ätit ända sen jag var liten. Också enkelt att göra och med ingredienser man oftast har hemma och som de flesta gillar.

Jag har lagt upp receptet här förut men här kommer det igen om ni vill testa det:

                                                               Lördagsgryta 4 pers.

Ris för fyra personer. Jag använder vanligt parboiled ris.
1 gul lök
2 paket bacon
1-2 brk. champinjoner
1 buljongtärning

Koka riset med buljongtärningen. Hacka löken och fräs den gyllengul i lite smör. Lägg åt sidan. Klipp baconet i bitar och fräs det tills det blir knaprigt. Lägg baconet åt sidan och fräs champinjonerna i smör. När champinjonerna fått färg är det bara att blanda ihop allt det frästa med riset. Det är gott med en fräsch sallad till, samt kanske en hård smörgås med ost?

Nu ska jag kolla veckans avsnitt av Hem till gården på TV4 Play. :) Vi hörs!!

                                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar