tisdag 24 februari 2015

Semmel kladdkaka!



                                                         Hej, svejs!

Idag har vi hämtat mamma och moster på flygplatsen. De har varit på Teneriffa i två veckor, delvis för att fira mammas 70-års dag. Annars brukar de åka i november, men nu blev det alltså i februari.

Vi kom ut alldeles lagom så vi såg till och med när planet tog mark! Mäktigt! Vi hade med oss ballonger, vilket vi var ensamma om (!) och stod och viftade med dem när de kom ut. De blev jätteglada!!

                                       

Pappa hade gjort varma smörgåsar och hade köpt en bukett röda rosor som stod och väntade på mamma när hon kom hem. Jag hade bakat en semmelkladdkaka som vi fikade med sen.

Det här är min version av Semmelkladdkaka, jag vet att det cirkulerar flera olika på nätet bl a. den här. Jag minskade på sockret och uteslöt saltet helt.

150 g. smält smör
2½ dl. socker
2½ dl. vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk. malen kardemumma
100 g. riven mandelmassa
2 ägg

Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt den rivna mandelmassan, ägget och smöret. Häll smeten i en form med avtagbara kanter 20-22 cm. Grädda i ugnen på 180-200 grader i ca 15-20 minuter. Servera med vispgrädde!

                                                     

Min form är 20 cm. och jag gräddade den i 18 minuter i 200 grader varmluft. Då blev den inte superkletig, så nästa gång tar jag ut den något tidigare. Den fortsätter ju att gräddas även när man tagit ut den eftersom den är varm.

Min moster ville absolut ha receptet och mamma och pappa tyckte också att den var jättegod, och det är den! Mycket godare än vanliga semlor. Och så lätt att baka!

Nu ska vi snart iväg på kalas hos mannens systerson som fyller nio år! Där bjuds det på mat ikväll! Man tackar! Har köpt biobiljett till honom. Det är svårt att hitta på nåt tycker jag, men bio brukar gå hem.

                                            Bildresultat för biobiljetter



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar