torsdag 29 januari 2015

Tankar om födelsedagskalas och banoffee pie!



                                                                     Hej på er!

Nu kan vi snart lägga januari bakom oss. Åh, så skönt! Februari går nog fort eftersom vi fyller år nästan allihop. Något överdrivet kanske, men både jag, mannen och mamma fyller. Mannens systerson fyller år och sonens flickvän med! Det bli kalas titt som tätt med andra ord.

Min mor fyller ju dessutom jämnt i år, hela 70 år har hon hunnit bli. Det känns jättekonstig tycker jag. Hon känns ju likadan som hon alltid har gjort i stort sett. Något glömskare har hon tyvärr blivit men i övrigt så är hon sig lik.

                                                 
Mamma och moster åker till Teneriffa två veckor över hennes födelsedag för hon vill inte ha nån stor baluns, och det förstår jag verkligen. Jag minns när jag fyllde 40 för snart fem år sen, då hyrde jag lokal, lagade mat hela dagen. Såg till att alla hade trevligt, fixade med mat och dryck på kvällen och städade hela dagen efter. Festen var trevlig men jag upplevde att det var för mycket jobb med det hela. När jag fyller jämnt nästa gång blir det mer stillsamt firande. Men det är några år kvar!

Jag och mannen brukar slå ihop våra födelsedagskalas så vi firar oss bägge samtidigt. En dag med "min" familj och en dag med "hans". Jag har börjat lura lite på vad jag ska bjuda på och det lutar åt en cheesecake med hallon och blåbär. Hittade ett som verkar bra på recept. nu av Lisa och Monica Eisenman: New York Cheesecake med hallon och blåbär.

Varken sonen eller pappa är särskilt förtjusta i choklad tyvärr, eller rättare sagt, sonen äter inte choklad alls (!) och pappa föredrar andra bakverk så då får det bli nån bärvariant. Sen kommer jag nog att göra en Banoffee pie när mannens släkt kommer. Jag vet att det var en riktig favorit sist jag bjöd på den. L tog om två gånger!! Och visst är den god!

Pajskal
100 gram smör
250 gram digestivekex ca 16 st
Toffefyllning
100 gram smör
1,5 dl farinsocker
1 burk sötad kondenserad mjölk (397 gram)
Montering
3 st bananer
3 dl vispgrädde
50 gram valfri choklad till garnering

GÖR SÅ HÄR

  1. 1. Pajskal: Smält smöret på svag värme. Krossa digestivekexen i en matberedare till smulor. Häll det smälta smöret över kexsmulorna och blanda om. Kläm fast ett bakplåtspapper mellan botten och väggarna på en springform ca 20-24 cm i diameter. Smöra formen. Tryck ut kexsmulblandningen i botten och en bit upp på väggarna i formen och ställ in den i kylen medan du gör fyllningen, minst 10 minuter.
  2. 2. Toffefyllning: Smält 100 gram smör i en teflonpanna. Strö i farinsockret och rör hela tiden tills farinet smält. Häll i burken med kondenserad mjölk och låt det koka upp och koka i 1-2 minuter medan du rör hela tiden. OBS! Mycket viktigt att röra hela tiden, annars kan det lätt brännas vid! Häll fyllningen i pajskalet och smeta ut den. Hit kan du förbereda dagen innan och förvara pajen i kylen.
  3. 3. Montering: Skiva bananerna och lägg ut det mesta ovanpå toffefyllningen. Spara ev. några skivor till garnering. Vispa grädden och bred ut ovanpå bananerna. Garnera med bananskivor och hackad choklad. Jag gillar att hacka över dajm-choklad för det passar så bra, men man kan sikta över kakao om man vill istället. Lyft försiktigt ur pajen ur sin form och lägg på ett serveringsfat.
Receptet kommer från kokaihop.se


Nu ska jag kolla några avsnitt av Hem till gården som jag missat! Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar