tisdag 7 maj 2013

Rostade mackor med varm choklad (LCHF)!

Gokväll!

Sjukt lång dag idag. Gillar dock att jobba kväll på ett sätt. Det brukar vara lite fler kunder och lite mer rörelse i butiken. Då går tiden fortare. I morgon börjar jag 6:30 och slutar 16. Pest och pina! Men sen är jag ledig! Skönt. Ska åka och köpa barnsadel till cykeln så så Isan kan åka med på pakethållaren. Annars tänker jag bara ta det lugnt och vara ledig! Ska baka en tårta bara för att det är kul och så kommer mamma och pappa hit och fikar.

Pappa har fixat med sonens gamla cykel som blivit för liten och ska säljas på Blocket. Ska kolla efter en "ny" på samma ställe. Det blir lite krångligt att dela på en cykel. Dessutom vet jag inte om han vill ha en cykel med barnsadel på?

                                                          Cykelbarnstol

Nu när jag kom hem gjorde jag i ordning rostade mackor med ost på och varm choklad till. Men varför går det inte att hitta ett sötningsmedel som smakar bra? Jag ska köpa canderel tror jag, som är så vitt jag förstår, ett syntetiskt sötningsmedel. Sukrin och Stevia kommer ju från växtriket. Brödet är supergott, har hittat receptet på http://56kilo.alltforforaldrar.se/ och modifierat det lite. Det är Kesobröd som jag lagt till solrosfrön och linfrön i och tagit bort kruskaklin. Jag hade inte sån hemma och jag gillar bröd med frön i. Chokladen gjorde jag som "vanlig" gammaldags choklad. Rörde ut kakao och sötningsmedel i grädde och hällde på varmt vatten. Jag kunde nog ha tagit mer grädde och mindre sötningsmedel, för den blev ganska vattning och mycket bismak från Sukrinet.

                        

Jag pratade med en kund idag som också äter LCHF och hon hade bakat rabarberpaj i helgen. Hon tyckte precis som jag att det är jättesvårt att få till det där riktigt goda, söta som man vill ha. Ska det verkligen vara så omöjligt? Jag vill inte avstå gottis resten av livet, men jag vill heller inte svulla i mig mjöl och socker. En äpplepaj med kanel borde ju gå att få till? Kanske med mandelmjöl och kokos, och lite hasselnötter för crunch? Ska testa nån dag när jag får tid.

                            

Nu ska jag luta mig tillbaka i soffan en stund. Hörs i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar