onsdag 8 maj 2013

Godaste LCHF-rätterna!!

Gokväll!

Vi har varit hemma idag och vabat. Isan fick feber igår kväll och vi har sovit jättedåligt bägge två pga. det. Hon har varit som vanligt idag, förutom att hon ville gå och lägga sig redan kl. 11. Hon försökte till och med att klättra ner i spjälsängen själv! :)

Medan hon sov lagade jag lunch till oss. Den godaste Lasagna i stada! Från bloggen 56. kilo. förstås! Den är helt suveränt underbart goood! Ni måste testa den om ni inte har gjort det redan. Det receptet hittar ni här. Vi höll oss mätta långt in på kvällen med den i magarna. Visserligen fikade vi också med svärmor och W. Vi fikade loss på en Dajmtårta med vispgrädde till. Mums!

Det var 44 g. kolisar/100g. i den så det tycker jag inte är såå farligt ändå. Trots att socker är den första av ingredienserna. Man äter ju inte 100 g. direkt eftersom den är sjukt mäktig. Hela tårtan är på 400 g. och vi fyra (fem) åt halva. Alltså ca. 50 g. /person = 22 kolhydrater. Det får vara OK nån gång ibland tycker jag.

                                              

Vi var ute en stund på altanen och jag passade på att montera ihop dynboxen som jag köpte för några veckor sen. I den ska jag förvara dynor, plädar och allt löst "skräp" som hinkar och spadar och andra leksaker och grejer.

Till middag gjorde jag en jättegod gratäng med Falukorv! Yammi! Mannen är inget fan av korv precis, men vad ska man äta varje dag då? Isan älskar korv och jag tycker att det kan vara helt OK. Den här gratängen gillade vi allihop och den kommer jag göra igen. Receptet kommer från Allt om Mat, och det är egentligen inte ett LCHF recept, men det var inte svårt att göra om det lite. Receptet hittar du här!







Blomkåls- och korvgratäng med cheddar Receptbild - Allt om Mat




Jag använde fryst blomkål i stället för färsk. Bechamelsås gör jag av en liten burk Creme fraiche, 1 dl. vispgrädde och 1 dl. riven ost. Jag hade ingen vanlig dijonsenap utan Provencale, och istället för ströbröd strödde jag över lite mandelmjöl. Supergott!


Vi åt med en blandad sallad till.

Isan ville absolut dricka ur sin mugg UTAN "pipen" på och det gick ganska bra, faktiskt!

Nu har Pluttan redan somnat för natten och jag ska pusta ut i soffan en stund! Må så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar