fredag 11 mars 2016

Supergod fisksoppa!!



                                                                     Gokväll!

Idag har vi varit lediga och haft det skönt. Jag gjorde en supergod fisksoppa från Linas Matkasse  till lunch. Såå god!! Den kommer jag absolut att göra igen. Isan var skeptisk till "skräpet" som låg i och sa att det var en flugsoppa. Jag löste det genom att passera hennes soppa genom en tesil som fångade upp det mesta "skräpet".

                                                    Toscansk fisksoppa

1 gul lök
250 g. palsternacka
1 msk. olivolja
2 vitlöksklyftor
1 msk. fänkålsfrön
1 msk. tomatpuré
1 tsk. torkad timjan

1 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
1 msk. vitvinsvinäger
1 tsk. socker
1 tsk. sambal oelek
1 ask coctailtomater
1 dl. vispgrädde

600 g. sejfilé eller annan vit fisk.
3/4 tsk. salt

Skiva löken och palsternackan. Hetta upp olivoljan i en rymlig kastrull eller gryta. Fräs lök, palsternacka, pressad vitlök, fänkålsfröna, tomatpurén och timjan.

Tillsätt vattnet, buljongtärningarna, vitvinsvinägern, sockret, sambal oelek, körsbärstomaterna och vispgrädden. Låt sjuda i 6-8 minuter eller till palsternackan är mjuk.

Dela fiskfilén i stora kuber (3x3 cm.) och salta. Lägg fisken i grytan och låt sjuda i 4-6 minuter eller tills fisken är klar. Servera med ett gott bröd till.

Den här soppan var som jag sa hur god som helst och går inte att jämföra med något halvfabrikat på burk eller påse. Den kändes dessutom välgörande för kroppen på nåt sätt. Jag hade ju känningar av halsen men jag tycker jag har blivit mycket bättre! En förkylningssoppa kanske!??

                    
Till kvällen blev det viltfärsbiffar med svampsås och rårörda lingon. Jättegott det med. Rårörda lingon var superlätt att göra och jättegott! Rörde bara ihop en förpackning med ekologiska lingon och ½ dl. socker, till sockret hade smält. Mycket, mycket godare (och fräschare) än lingonsylt.

Jag hade ju tänkt att pausat Linas den här veckan men är så glad att jag inte gjorde det!
 Isan ville tyvärr inte ha middagen heller så jag fick bre en tunnbrödsmacka till henne i stället. Jag vill att hon åtminstone ska smaka på maten, men tycker hon inte om så får hon äta något annat, nåt enklare. Jag skulle ALDRIG tvinga mina barn att äta nåt de inte gillar för jag tror inte på att man lär sig tycka om det då.

Mina föräldrar tvingade mig och min bror att smaka lever när vi var små. Vi fick inte lämna bordet förrän vi hade smakat och jag kan säga att jag aldrig har ätit något vidrigare i hela mitt liv. Jag behöver väl inte säga att jag aldrig ätit lever efter det heller? Nej, jag tror inte på tvång i något sammanhang. :)

          Nej, nu tar jag kväll! Blev väckt tio över sex i morse så jag är riktigt trött. Natti, natti!

                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar