måndag 7 mars 2016

Man tager vad man haver pasta.



                                                                Hej svejs!

Ledig måndag. Skönt. Vaknade dock med lite ont i halsen. Kände redan igår att det var något på gång men trodde det skulle gå över. Det har det inte gjort. Har druckit te med honung och avkok på ingefära med citron och honung, men det har inte hjälpt. Känner mig väldigt trött också...

Nog med beklagande. Idag gjorde jag ett litet ryck och gick igenom frysen. Hittade alldeles för mycket grejer som måste ätas upp. Till lunch gjorde jag en pasta gratäng med kyckling, bacon och curry som blev riktigt god. Tyvärr tyckte inte Isan att pastan blev god utan åt bara kycklingen och baconet. Men mannen och jag tyckte att det smakade bra. Så här gjorde jag:

Kokade ett paket (500g.) pastaspiraler. Skar två kycklingfiléer i mindre bitar och stekte dem i smör och kryddade med curry. Klippte två paket bacon i bitar och fräste dem med. I grönsakslådan hittade jag en zuccini som jag hackade i små bitar och fräste lite i olja.

Gjorde en gratängsås av grädde, vatten, kycklingbuljong, curry och parmesanost som fick puttra ihop tills den tjocknade. Sen blandade jag pastan med kycklingen, baconet och zuccinin och hällde såsen över. Avslutade med ett lager riven ost och så fick det stå i ugnen tills det fick fin färg på ca 200 grader. Till det åt vi broccolibuketter. Gott!




Det blev som synes två gratängformar så det räckte till två matlådor också! :)

Jag älskar att ha matlåda och hatar att inte ha det. Då måste man springa in på Coop och försöka hitta något gott på rasten. Inte kul.

Ikväll kommer Linas matkasse med massor av mat. Har knappt kollat vad som kommer så det blir en överraskning. Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar