lördag 23 maj 2015

Superenkla bärrutor!



                                                                        Hallå!


Skön lördagslunk här. Vi sov ända till strax före nio i morse efter att ha kommit i säng sent igår kväll. Isan somnade på eftermiddagen och gick alltså inte att få att sova förrän strax efter tio på kvällen. Men det gjorde inget. Det var mysigt att sitta uppe tillsammans. Det var inte lika mysigt när jag vaknade av en mardröm och blödde näsblod!!

Jag kände att det rann ur ena näsborren och kände efter och såg då att det var blod? Hmm...mysko. Det var dessutom svårt att få stopp på det, men till slut gick det. Jag är lite snuvig i samma näsborre idag så det har väl nåt samband.

Sonen och flickvän har åkt till Bodaborg med halvsyster L hela dagen. Han kom igår kväll och talade om att de behövde ha mat med sig, gärna en pastasallad. Suck. Lite framförhållning kanske??

 I och med att jag vabbade hade jag inte handlat nåt så mannen fick åka iväg och köpa grönsaker medan jag kokade pasta och stekte köttbullar som skulle vara i salladen. Sen i med en burk majs och så lite gurka och sallad. Färdigt. Tur att de inte är så kinkiga ibland.

Idag har jag bakat lite till Isans födelsedagskalas som är om två veckor. Bärrutor och en tårtbotten blev det. Bärrutorna åt jag hos en bekant första gången och har varit sugen på att baka dem efter det. Och de blev supergoda!!! De blir härligt sega och med en frisk smak av bär. Mumsigt!! Man kan förstås ha chokladbitar, nötter eller något annat i, det är nog bara att prova sig fram. Polly kanske?


                                                            Här finns receptet!


                            
                                                        Bild lånad från Coop.

Jag delade kakan i 36 bitar och då blev de ganska små. Som småkakor. Jag frös in 24 stycken och resten tar jag med till jobbet på måndag om det finns några kvar då. Jag och Isan har "provsmakat" kanterna som jag skar bort. Himmelskt!

Ikväll äter vi panerad torsk med kokt potatis och Hollandaise. Passar på att rensa kyl och frys nu när jag inte har handlat.

 Skippar nog Mellon. Är inte ett dugg intresserad längre? Kollar hellre på Morden i Midsomer, faktiskt. :)

                                                                   Ha en fin lördag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar