måndag 11 maj 2015

Barbietårta!!



                                                                        Hej!

Idag har jag varit hemma och vabbat. Isan är lite snuvig men har ingen feber längre. Ska jobba i morgon. På jobbet har vi haft mycket sjukdom senaste veckan så chefen lät glad när jag ringde och sa att jag kommer. Skulle få ta jouren i morgon. Det kan vara kul som omväxling till allt kassaarbete.

Eftersom det blev en extra dag "ledigt" idag så passade jag på att baka, nåt man aldrig hinner med om man inte "måste" typ till kalas och så. Jag har länge velat göra en Barbietårta och nu skred jag till verket. Vet inte om ni minns att vi var på loppis för ett par veckor sen och att jag då köpte en Barbie till Isan?

Det var ingen riktig Barbie utan en sk. modedocka och när vi kom hem så lossnade bägge benen! De har jag inte hittat sen dess men jag använde torson till tårtan:




Den blev inte särskilt snygg men helt OK för att vara första gången, tycker jag.

Jag bakade en tårtbotten i en glasskål och fyllde den med hallon och vaniljkräm. Sen spacklade jag den med vispgrädde och täckte med rosa marsipan. Hade lite marsipan över i några påsar som jag ville bli av med. Dock räckte det inte till en hel klänning så det fick bli lite "spets" av grädde fram. Isan hjälpe till att dekorera med pärlor. Det gröna skärpet försöker dölja skarven mellan dockan och tårtan. Dockan klädde jag först med plastfolie innan jag satte på marsipanen.

För att få en någorlunda passform på kjolen gjorde jag ett mönster av bakplåtspapper först. Jag la det över skålen och ritade runt för att se att det räckte till på längden. Man kan nog med fördel köpa ett färdigt maripanlock. Det kommer jag nog att göra om jag mot all förmodan tänker en Barbietårta igen!

För övrigt blev inte tårtan särskilt god, tyvärr. Botten var alldeles för torr, men det är väl så att den egentligen behöver safta till sig lite. Kanske är godare i morgon?



Nu på eftermiddagen har jag suttit och googlat kakrecept till barnens födelsedagar. Inser att Isan fyller fyra år om  tre veckor!!!

Hujedamej. 


Tänkte testa en variant av dessa: Subway kakor!

Tjingeling!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar