fredag 12 september 2014

Vilse i svampskogen.

Hej på er!

Fredagskväll, middagen är uppäten (hemmagjord pizza med köttfärs, gott!), fredagsmyset uppätet, Isan i säng (sover), son med flickvän tysta på hans rum. Ahh...denna frid som lägger sig över hemmet. Jag ska också gå och lägga mig och sova snart. Har varit så sjukt trött idag. Jag ska börja se över mitt vitaminintag tänkte jag.

Idag åkte Isan och jag en sväng till skogen. Vi packade ner limpsmörgåsar och en varsin festis i ryggsäcker, samt tog en varsin tom yoghurthink att plocka våra fynd i. Vi hade hoppats på blåbär men det fanns inte ett enda ett?? Varför?? Är det för sent?

Det fanns desto mer svamp och vi plockade fem (5) stycken!! Några små kantareller, en Karl Johan och en Björksopp (tror jag). Någon form av ätlig sopp var det i alla fall. Om det inte var det så är det här kanske det sista ni hör från mig.

Jag stekte upp svampen i smör och så åt vi den på varsin rostad smörgås. Sååå gott!

                              
Jag fick ett mail idag från Royal Design. De ville gärna skicka skålarna igen, mot en fraktkostnad på 150:- Jag gick med på det. Skålarna kostar normalt 99:- styck så det blir ju ändå ett OK pris. Hellre det än att betala 150:- för ingenting ju. Tycker dock att de är för små för att vara frukostskålar. Jag är stor i maten, hehe.

Och apropå frukost - idag testade jag vaniljkvarg. OMG! Men det kan man ju inte äta!! Det var ju för gott! Man kan äta det till dessert, men inte till frukost. No,no,no! Jag jämförde innehållet med limekvargen och det skiljde ganska mycket, framför allt på kolhydraterna.

Jag jämförde också med en förpackning vaniljsås som jag har i kylen och mot den stod den sig något bättre, dock inte på kolhydraterna som var ganska lika. Det skiljde mest i fettmängd och kalorier.

Muslin var ingen hit. Som en helt vanlig musli med mycket havregryn i. Botten. Men jag ska ägna ett eget inlägg till det eftersom det var en gåva från Smartson och skall recenseras. Ska äta det några gånger till och se om jag ändrar uppfattning om den.

                                         

I morgon är det loppis här där vi bor!!  Jag hade inte haft en aning om jag inte hade pratat med en kund som skulle köpa massor av soppåsar på rulle. Hon berättade att hon skulle stå på loppis och jag frågade var då hon sa att det var i vårt bostadsområde. Det är säkert 100 bord om jag har uppfattat kartan på Facebook rätt?

Jag har laddat med kontanter nu eftersom det är smidigast. Jag vet att fler och fler använder Swish men jag tror ändå att "riktiga pengar" uppskattas mest just i det här sammanhanget. Annars ska man stå och glo i telefonen i stället för att göra affärer. Eller så är jag gammalmodig. Jag brukar vara det.

Önskar er en fortsatt trevlig fredagskväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar