fredag 28 december 2012

Rester.

God middag!

Sitter och väntar lite på att lunchen ska bli färdig. Det ekar tomt i både kyl och frys så vi ska åka och handla på eftermiddagen innan eller efter Isan har sovit. Det har vi inte bestämt än. Smartast är väl att åka efter men det blir ju så sent då.

Igår var vi hos svärmor och åt middag. Hon bjöd på en god köttgryta med sås och potatis till. Jag åt bara köttgryta och sallad. Hoppade över efterätten, chipsen och godiset som bjöds på efteråt. Duktigt. MEN. På kvällen gick jag bananas på sockerkakan och godiset som var kvar efter julafton.

Nu på förmiddagen har jag RENSAT i alla vrår. Ställde ut sockerkakan till fåglarna, har lagt Dumle i en liten bytta, Marianne i en liten bytta och slängt alla äckliga likörgodisar. Dumlarna ska jag göra Dumlekakor av och Mariannen ska jag göra Mariannefluff av. Vi fyller ju år i februari så det blir perfekt att baka nåt smarrigt av det då. Har googlat på kladdkaka med mariannefluff och marsmallows. Det verkar mumsigt! Dumlekakor är ju alltid en hit.


DUMLEKAKOR with ♥
200 g margarin
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
24 folieformar
24 st dumkekolor
1 ask noblesse
Så här gör du:
Blanda, margarin, strösocker, vetemjöl och bakpulver. Låt degen stå kallt i ca 30 min.
Dela degen i 24 delar och rulla till runda kulor. Lägg varje boll i en folieform. Tryck ner en dumlekola i varje boll.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 12 min. Ta ut kakorna-lägg direkt över en noblesse på varje kaka, så de smälter.
Ställ sedan in kakorna en stund i kylen (de är tokgoda att äta varma också). Sen är det bara att äta!!! ♥

Kladdkaka med mariannefluff


Mariannefluff:
2 dl grädde
12 st mariannegodisar 

Krossa godisarna i en mortel.
Värm grädden och rör i chokladen så den smälter.
OBS: Grädden får absolut INTE koka för då går det inte att vispa upp den sen.
Sen sätter du in marianne grädden i kylskåpet.
När blandningen har blivit kall är det bara att vispa upp.
Låt helst grädden stå i kylskåpet under natten eller i minst 5 timmar.

2 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
100 gram smält smör

Smält margarinet och låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner mjöl, kakao och vaniljsocker.
Häll i det smälta margarinet.
Häll smeten i smord form med löstagbara kanter.

Grädda i 175 grader i ca 20 min.
Låt den stå kallt i nån timme innan servering.

Vispa upp fluffen och bred ut på kladdkakan.


Nu är maten klar! Det blev en gratäng på rättika som jag skivade och förkokade i 15 minuter. Gjorde en gratängsås på hackad lök, bacon, philadelphiaost och grädde. Smakade av med en halv grönsaksbuljong och svartpepper. Varvade det i en gratängform och avslutade med massor av riven ost. Varför blev texten lila???
Sen gratinerade jag det i 200 grader i 20 minuter. Nu ska vi se vad det smakar? Vi hörs sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar