söndag 16 december 2012

Ny adress!

Hej, hej!!

Nu har jag flyttat min blogg hit efter att Amelia skulle stänga ner alla (o)kändas bloggar! Det kan ta ett tag innan jag har hittat allting här så ha lite överseende. :)

Idag är det tredje advent och  julstämningen har fortfarande inte infunnit sig!! Vad är det för fel? Jag åt till och med "vörtbröd" med julskinka i morse till de tre adventsljusen. Ifall någon undrar varför jag skriver "" så är det för att det är ett LCHF bröd som jag modifierat lite. Från början är det Valnötsbrödet som jag har tillsatt vörtkryddor och en dl. russin. Varken vörtkryddorna eller russinen är LCHF, men det är så lite så jag orkar inte bry mig. Jag åt dessutom senap på skinkan!! Jonnys sötstarka! Mums.

Till lunch åt vi rester från gårdagens goda rättikagratäng och köttfärslimpa med tapenade och fetaost. Isan åt och åt. Hon tyckte tydligen köttfärslimpan var jättegod!

Receptet på rättikagratängen hittade jag hos Klara Desser.

400-500 gr. rättika i tunna skivor. Förkoka i saltat vatten
10-15 min. 

2 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
200 g. färskost
3 dl riven ost
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
salt, svartpeppar.

Skiva rättikan och koka den mjuk i minst 10 minuter. (jag tyckte den blev lite för hård då, så smaka) Skär löken i skivor, pressa vitlöken. Vispa ihop creme fraiche, grädde och färskost. Varva i ugnsform och avsluta med riven ost längst upp. 225 grader i ca. 20-25 minuter.

Nåt annat ska vi nog inte göra idag. Orkar inte åka ut och trängas med alla julklappsköpare, utan tar det nån gång i veckan i stället. Kanske i morgon. Har redan handlat till mamma, men ska köpa en grej till pappa som han önskar sig. Det känns ju toppen att kunna köpa nåt han verkligen vill ha istället för några trisslotter.
Hade tänkt att titta på nån bil-eller flygplansmodell, men nu behöver jag inte det.

En kompis till mannen skulle ev. kolla på en lägenhet här i vårat område idag. Jag har faktiskt aldrig varit hemma hos honom av olika anledningar, men han bor inte i stans "bästa" område precis, så han skulle nog inte ångra sig om han flyttade hit. Det är ju mycket mer centralt, och så skulle han ju få en mycket fräschare lägenhet.

Nehej, det här var mest ett litet inlägg för att kolla hur allt funkar! Vi hörs snart!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar