fredag 21 december 2012

Fula köttbullar.

Nu har jag gjort årets förmodligen fulaste köttbullar. Gjorde enligt ett LCHF recept utan ströbröd i, utan tog fiberhusk i istället. Hmm... de blev som små slemmiga högar. Jag ugnsstekte dem och tänkte steka på dem på julafton i stället. Får ligga i frysen några dagar. Hoppas slemmet försvinner någonstans. Det är ju såklart från fiberhusken som består av malda psylliumfrön. De bildar liksom linfrö ett geléaktigt hölje när det blötläggs. Smaken var lite tam, får krydda på dem extra när jag steker upp dem.

Ska det vara så omöjligt att hitta ett bra recept på julköttbullar? Jag kryddade mina med salt, vitpeppar, kryddpeppar lite kanel och ingefära. Har inte hittat något recept med några måttangivelser utan bara "efter smak". Jag törs inte smaka på rå köttfärs så därför blir det så här.

Åse på 56 kg. hade ett recept med pofiber istället för fiberhusk. Ska prova det nästa gång.



Annars har vi nog handlat all julmat nu tror jag. Än finns det tid att komplettera om det behövs, men jag tror som sagt att allt finns hemma.

Jag är glad om jag slipper handla i helgen och trängas med alla stackare som inte hunnit handla än.

Dessutom får jag ju hjälp av både mamma och svärmor med skinka, revbensspjäll och mammas julbröd.

Sonen var här med en kompis och vände, åt i alla fall lunch tillsammans innan de åkte hem till honom för att sova över. De hade fått sina betyg idag och jag vet ärligt talat inte hur jag ska tolka dem? Jag har fått för mig att han är jätteduktig i skolan, men betygen var lite otydliga på den punkten tyckte jag. E i bild till exempel?
Är man inte extremt dålig då? Jag tycker inte att han är dålig på att rita, men det kanske är andra saker som avgör?



Jag får nog gå och plocka upp Isan från sängen för det verkar inte som hon tänker sova nånting i eftermiddag.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar