torsdag 23 oktober 2014

Långledigt och jullängtan!




                                                               Nej, men hej!

Denna vecka har jag haft tredagars arbetsvecka! Alldeles lagom! Dessutom har jag tagit semester på måndag eftersom dagis är stängt! Fyra dagars ledigt alltså! Yey!

Nu har jag haft ganska långa dagar så därför har vi inte hunnit med något annat och knappt hunnit träffas heller. Isan har sovit när jag kommit hem både i tisdags och igår kväll. Och i morse började jag sju så då hann vi i stort sett bara klä på oss och säga hejdå. Men nu ska vi njuuuta! Lata sovmorgnar och inga måsten! Känns bra!

Vi ska åka till biblioteket och lämna tillbaka de senaste böckerna som vi lånade, men jag tror inte vi lånar några fler nu på ett tag. Mc Donalds kör ju sin bokkampanj nu som jag skrev om i förra inlägget. Det får räcka med de böckerna.

Till helgen ser vi fram emot dessa:

                                               

                                                

             Jan Lööf är en storfavorit! Ulf Stark är jag inte så bekant med. Kan bli bra!

På jobbet plockar vi så sakteliga upp lite julsaker. I år har vi fått in grytlappar, grillvante och kökshanddukar i samma serie. Finns även matchande servetter till. Stilrena och snygga! Gillar!

Har även inhandlat saffran! Det blir nog både saffransbullar och saffranskladdkaka i år. Saffranskladdkaka är såå gott! Det måste ni prova om ni inte gjort det.


Saffranskladdkaka

2 1/2 dl strösocker
1  dl riven mandelmassa
2  dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g
Sätt ugnen på 200 grader (180 grader i varmluftsugn). Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 30-35 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.
                                                
Nej, nu ska jag gå och sova! Det känns att jag gick upp kvart i sex och har jobbat nio timmar. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar