söndag 5 oktober 2014

Söndagsmys med Sherlock och äppelkaka.

Hej, svejs!

Då var helgen äntligen avklarad! Det har varit ganska mycket folk så det har rullat på bra. Igår bjöd vi på kaffe och kanelbullar från Skogaholms eftersom det var Kanelbullens dag! Mycket populärt!

                                           

Isan har varit hos mormor och morfar hela helgen. Ja, jag hämtade henne förstås igår kväll så hon har ju sovit hemma såklart. Och i fredags sov sonen och hans flickvän här hos oss. Jag jobbade sent så när jag kom hem var det dags för Isabelle att sova och hon hade ju ätit middag. Eftersom jag slutar så sent så brukar jag bara ta något lättare och sonen och M skulle inte ha nåt.

Det dröjde dock inte jättelänge innan sonen kom ut och rostade några mackor, tog en bricka och ett doftljus (vanilj) (!), och gick in till M. Vilken son man har va?? Så gullig och romantisk! Tihi.

Jag åt varken kanelbullar eller rostade mackor dock, men idag har jag ätit äppelkaka med vaniljsås. Mums. Äppelkaka kan vara det godaste som finns. Men det måste vara vaniljsås till då. Den här svängde jag ihop på förmiddagen innan jag åkte och lämnade Isabelle. Jag började ju inte förrän tolv idag så lite tid hade vi på oss.

Så gott att komma hem till nybakad kaka på kvällen. Jag gör en superenkel variant på smuldeg som man kan variera efter tycke och smak. Själv älskar jag kanel så det brukar jag blanda äppelbitarna i. Annars är ju både kardemumma, ingefära och mandelmassa säkra kort!

Ekströms vaniljsås är den bästa enligt mig. Förut hette den "Fresta" tror jag, men nu heter den bara vaniljsås. Om det nu är samma? Sjukt god i alla fall!

                          
Isabelle åt knappt något av sin äppelkaka. Hon var så trött så trött. Hon nästan bad om att få gå och sova! Samma sak igår. Först frågade hon om det var kolsvart ute och när jag svarade att det var det så ville hon sova! Smart tänkt. Man ska följa kroppens signaler. Om man kan. Det är sällan jag får följa min kropps signaler. Särskilt på morgonen. :)

I morgon börjar jag i alla fall sent, så då behöver man inte stressa i väg. Och på tisdag - ledig!!

                                                   Nu ska jag kolla på Sherlock!

                              




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar