torsdag 25 april 2013

Uppe med tuppen!

Dan före dan före ledig helg!! I morse var jag uppe med tuppen klockan fem eftersom jag började redan klockan sex! Samma sak i morgon. Inte konstigt att man ser fram emot en ledig helg!?

Det är ju i absolut tidigaste laget att börja den tiden men förvånande nog så går det riktigt bra! Mellan 6-10 är vi några stycken som plockar varor och lyssnar på Mix Megapol i högtalarna, vi har morgonmöte och äter frukost och har lite mysigt. Det är rätt soft faktiskt. Att sluta strax efter tre är också heeelt OK! Visst, i vinter när det är mörkt och kallt så är det väl inte fullt lika lustigt att ta sig upp på morgonen, men det tar vi då. Nu är det ju ljust när man åker till jobbet!

Igår var det fullt upp hela dagen. Pust. Började med att färga utväxten (eller de små grå rättare sagt), badade med Isan, tvätttade två maskiner, gjorde lunch, fotade lite Traderakort, åkte och handlade, hämtade sonen och åkte till frisören med honom, åkte hem och bakade muffins till lördagen, åt kvällsmat, la ut några Traderaauktioner, gick och la mig. Fullt upp med andra ord. Det känns som man har alldeles för lite fritid nu för tiden.

Jag bakade hur som helst citronmuffins som jag klickade i lite Lemon Curd i. Det blev riktigt goda! Så här gjorde jag:

150 g. smör
2 dl. socker
2 ägg
Rivet skal av en citron
0,25 dl. citronsaft
0,75 dl mjölk
3 dl mjöl
1 tsk. vaniljsocker
1 tsk. bakpulver

Vispa ihop smöret och sockret. Tillsätt ett ägg i taget. Tillsätt citronskalet, citronsaften och mjölken. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver för sig och rör ner i smeten. Vispa inte, utan rör endast ner mjölblandningen försiktigt. Om man vispar en sockerkakssmet blir den torr som en tvättsvamp! Den ska endast röras varsamt så man inte får ner en massa luft i den.
Sen klickade jag i hälften av smeten i muffinsformar och hade i ca 1 tsk. Lemon Curd i varje, sen klickade jag över resten av smeten och rörde om lite med en tandpetare. De fick stå i ugnen i ca 15 minuter i 200 grader.

Om de inte skulle vara till skolans försäljning så hade jag gärna bjudit på dem med en topping av Fox fluff! Har inte provat men kan tänka mig att det skulle smaka super till!

Fox fluff:

100 g. Fox citronkola
3 dl vispgrädde

Smält kolan i grädden. Koka ej! Låt svalna över natten och vispa upp till fluff!

Observera att jag alltså INTE har provat att göra Fox fluff, men jag tror att det skulle bli smarrigt. Annars skulle man ju kunna göra citronfromage och spritsa på muffinsarna!

                            
Det ska bli väldigt intressant och se om de säljer något kaffebröd på lördag. Förmodligen så köper jag väl något när jag ändå är där och lämnar vårat bidrag. Jag är bara liiite orolig över hygienen när folk har bakat hemma. Vet inte varför egentligen för troligen så är det väl inget större fel på den, men jag får en så där olustkänsla. Som att folk har smutsig diskbänk och orena händer osv. Förmodligen så dör väl alla eventuella baciller i ugnen, men ändå...Tur att man själv har så rent och städat jämt! Eller...??



                            


Nu sover krulltottan så jag ska ta och slänga ut lite auktioner på Tradera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar