söndag 25 december 2016

So this is Christmas?




                                                         God morgon Juldagen!

Då var det över då. Man har gått och förberett sig sen i slutet på oktober, och så är det över på en dag. 😐

I torsdags bakade jag julbröd och gjorde julskinkan som jag sedan griljerade på fredagen samt gjorde köttbullarna (Ernst köttbullar i ugn) och slog in de sista julklapparna som låg i bakluckan på bilen. Bästa gömstället.

Igår morse gick jag upp tidigt och gjorde PolkagrispannacottaSnöbollar, Jansons frestelse, ägghalvor med räkor och majonäs samt en romsås till laxen. Två sorters krustader - ääälskar krustader! En variant med champinjonstuvning och en med ädelost och fikonmarmelad. Såå gott!

 Jag dukade bordet och förberedde en liten välkomstdrink av kall vit glögg och fruktsoda. Frostade kanterna på glaset först med lite citronjuice och strösocker. Det blev juligt och fint!





Jag gjorde små buketter av rosor och tallris som matchade rosmönstret på tallrikarna. Glas på fot från IKEA.

Vid halv tre kom gästerna - Mamma och pappa, svärmor och W. Vi drack glöggdrink och kollade på Kalle medan jag förberedde det sista. Sen åt vi men oj vad mycket mat det blev över!! Jösses. Hur lite man än gör så blir det massor över?? Jag var i och för sig ganska mätt efter sillen och laxen och det verkade de andra också vara.

Nu får vi äta rester i några dagar, men så brukar det ju vara.

Efter maten knackade tomten på vardagsrumsfönstret. Mannen hade åkt till ICA och köpt mjölk till kaffet så han missade allt. Typiskt!

Isabelle blev eld och lågor förstås och lite smårädd för tomten först, men sen genomskådade hon honom. Han hade likadana skor som pappa!!!


Hos oss var det bara barnen som fick julklappar eftersom vi inte ville ha fler saker. Fick dock en bok av mor och far, små ljuslyktor från sonen och Trisslotter och Lotto från Isabelle. Svärmor hade med sig ett doftljus, servetter och Trisslotter i stället för blomma och av mamma och pappa fick vi en julgrupp.

Isabelle blev jättenöjd med sina julklappar och hon fick nog det mesta hon önskat sig. Sonen fick mest pengar som han förnöjt räknade. Nu har han pengar både till körkort och en gitarr!! 😉

Vid halv åtta tiden åkte svärmor och W vidare till min svägerska och mor och far åkte hem till sig. Vi röjde undan lite grann och Isabelle lekte med sina leksaker. Fick henne i säng först efter tio tror jag och då var jag helt slut så jag somnade jag med!

Jag fick ju så ont i ryggen helt plötsligt i torsdags och det där har suttit i hela helgen. Först trodde jag att det var njursten för alla symptom stämde in, men tydligen ska man har smärtor from hell då och min värk är mer molande. Är nog bara överansträngd efter att ha suttit mycket i kassan tror jag.

                                           Nu ska jag gå och bygga lite LEGO med lillfisen.
                                                     
                                                                     God fortsättning!
 

                           



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar