fredag 5 juni 2015

Lupiner och tårtfyllning.



                                                            God kväll fredag!

I morse gick jag och Isan upp tidigt för att skjutsa sonen och kompisar till Norra Bro där de skulle spela paintball. Solen strålade så de hade verkligen tur med vädret. Längs vägarna hade Lupinerna börjat blomma så vi plockade med en stor bukett och ställde på bordet.



Men först åkte vi till Willys och handlade. Inte många själar som handlar kvart över åtta så vi var hyfsat ensamma där. :) Skönt.

Efter det rullade dagen på, vi åt frukost, tvättade och bytte sängkläder. Vid elva åkte vi och hämtade de mörbultade killarna. De blivit träffade både här och där med stora "blaffor" som följd, men de hade haft kul. 

Till lunch stekte jag raggmunk och bacon, och äntligen fick jag mina frasiga raggmunkar. Sonen ville hellre ha pasta till baconet så det fick han. Baconet la jag på ugnsplåtar och körde på varmluften och raggmunkarna stekte jag i gjutjärnspannan. Det går inte att steka dem i teflonpannan, de fastnar bara. Grrr. Redan dags att köpa ny?

När vi åt ville dock sonen smaka på raggmunkarna och han tyckte att de var jättegoda!


Jag använde färdig mix, smidigt och gott!

Efter maten satte jag igång med tårtfyllningarna till Isans kalas som är på söndag. Tårtbotten gjorde jag för någon vecka sen så den har legat i frysen. 

Jag gjorde en vanlig vaniljkräm från påse och en hallonmousse på frysta hallon och grädde. Ett enkelt men bra recept som jag hittade här.

Jag tinade upp ett paket med hallon, 225 g. som jag sedan kokade ihop med ½ dl. socker. Under tiden blötlade jag fyra gelatinblad i vatten. Sen kramade jag ur dem och rörde ner dem i hallonen. Efter det fick det svalna en stund i kylskåpet. När det svalnat rörde jag noggrant ner hallonen i tre dl. vispad grädde. Voila! Hallonmousse!

Nu står tårtan i kylen inplastad och med bakformen på så jag hoppas att den håller sig fräsch och fin. Den får inte bli torr och inte fööör saftig heller så det bara blir kladd!


Ikväll har vi ätit oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås. Såå gott. Jag lagar oxfilé i ugn, men jag tycker att det är ganska svårt att få den perfekt. Jag låter termometern gå upp till 65 grader innan jag är nöjd. Mannen vill ha den rosa och jag vill ha den genomstekt, men det brukar vi lösa med att jag tar änden som är lite tunnare. Isan ville inte ha oxfilé alls. 
-Jag älskar inte det, som hon säger. :) 

Sonen har åkt på klassresa, dottern sover och mannen "kollar på sport" (sover förmodligen) så jag får ha fredagsmys alldeles själv. Nice. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar