söndag 28 juni 2015

Enkel tårtbotten med potatismjöl.



                                                           God morgon!

Jobbsöndag här. Inte så kul. Men kort dag som tur är, 12-15. Me like.

Igår var det massor med folk och vi hade lååånga köer hela tiden, men det flöt på ganska bra ändå. Det konstigaste som hände var en dam som ville lämna tillbaka en kaffebryggare som hon köpt någon dag tidigare. Jag frågade om den var använd eftersom det händer att kunder använder saker och sen lämnar tillbaka dem, och vi måste ju kunna sälja varan igen.

Men -nej, den var inte använd. Samtidigt såg jag att kassabandet blev blött och förstod inte var det kom ifrån. Jag anade oråd och öppnade kartongen till kaffebryggaren och såg då att plastpåsen inuti var blöt. Men -nej, det kom inte från henne, sa damen. Då lyfte jag upp kaffebryggaren som låg i påsen och då forsade det ut vatten över hela kassabandet och golvet.

-Ja, jag provade att hälla i vatten i kaffebryggaren men jag tyckte inte att den var bra, säger hon då.

                                                                       ?????

Först säger hon alltså att hon INTE har använt den men sen kommer det fram att hon trots allt provat den och GLÖMT hälla ut vattnet! ID..T!!! Jag fick givetvis stänga kassan och torka kassabanden, vågen och golvet. Som tur var gick inte kassan sönder. Vad är det för fel på vissa människor?   

Nåväl, resten av dagen gick bra trots märkliga frågor om allt och inget. :) Som tur är ju mina arbetskompisar super annars skulle det inte vara fullt lika roligt.

I morgon är vi lediga och då ska vi baka pepparkaksmuffins till sonens kalas som är på söndag. Får han välja fikabröd så blir det pepparkaksmuffins eller morotskaka. Same, same, tycker jag så det blir bara pepparkaksmuffins med någon god topping på. Sen blir det den obligatoriska jordgubbstårtan förstås. Bakade tårtbotten här i veckan och frös in. Världens enklaste (och bästa?) recept:

                                                              Enkel tårtbotten

4 ägg
2 dl. socker
1 dl. vetemjöl
1 dl. potatismjöl
1 tsk. bakpulver
1 tsk. vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en springform noga. Jag använder en form som är 20 cm. i diameter eftersom jag gillar höga tårtor. Jag använder inte ströbröd när jag bakar tårtbotten för jag tycker att det lätt fastnar i grädden och det ser inte aptitligt ut. Det går lika bra utan!

Vispa ägg och socker tills det blir vitt och pösigt, ca 10 minuter. Blanda de torra ingredienserna separat och RÖR sedan ner det i äggvispet. Vispa inte, då blir kakan seg. Grädda i ca 40 minuter.

Jag delar botten i tre delar och fyller den oftast med en bärfyllning och en vaniljkräm. Om man fryser in den går den lättare att skära medan den är något fryst. Den smular mindre. :)

                           

I veckan kommer det in ett högtryck! Yes! Och jag är ledig fredag, lördag, söndag! Här ska badas!

                                                                 Ha en bra dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar