tisdag 23 februari 2016

Red Velvet Cupcakes



                                                                     Hej!

Idag är jag ledig! Skönt. Är dock inte på topphumör, tyvärr. Det är de dagarna i månaden när man bara går och lider, är uppsvullen och irriterad. Gah.

Igår bakade jag Red Velvet Cupcakes innan jag åkte till jobbet. Började ju tolv så jag hade gott om tid och ville bjuda på nåt eftersom det var min födelsedag. Hade egentligen tänkt baka dem till Alla hjärtans dag, men det blev inte så.

Receptet var enkelt och de blev saftig och goda. Men de hade ingen tydlig smak av nåt, mest som en vanlig sockerkaka. Jag använde de söta formarna med hjärtan som jag köpte på TIGER.

                                                      Red Velvet Cupcakes 12 st.

3 dl. vetemjöl
1 msk. kakao
1 tsk. salt
1 4/5 dl. rapsolja
1 4/5 dl. socker
1 ägg
1 msk. röd hushållsfärg (karamellfärg)
½ tsk. vaniljsocker
1 1/3 dl. filmjölk
1 tsk. ättikssprit
4/5 tsk. bikarbonat

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, kakao och salt i en bunke. Placera muffinsformar i en muffinsplåt. Vispa oljan och sockret till en jämn smet i en annan bunke. Tillsätt ägget, hushållfärgen och vaniljsockret under vispning. Rör ner mjölblandningen och filmjölken om vartannat.
Blanda ättikan och bikarbonaten i en kopp bredvid, det skummar lite. Häll ner i smeten. Fyll muffinsformarna och grädda i 20 minuter. Spritsa på frosting när de svalnat och dekorera med valfri dekoration. Jag hade röda hjärtan på tandpetare.


"Titta Pappa, det blir palt till middag!"



Jag gjorde i ordning frosting och spritsade mina cupcakes på jobbet, men glömde fota dem. :(

De som smakade tyckte i alla fall att de var väldigt fina och goda!

Nu ska jag gå och fixa i ordning mig. Tänkte åka en sväng till Marieberg och köpa födelsedagspresent till L som fyller 10 år i morgon!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar