fredag 22 september 2017

I svampskogen.





                                                           Hej, hej, fredagskväll!

Idag har jag varit ledig - igen. 😊 Skolan hade ju studiedag i onsdags så då tog jag ut en semesterdag och idag infaller min lediga fredag. Hade ju hellre haft det lite utspritt än att vara ledig fem dagar på en vecka. Dessutom inte i följd. Ja, ja. Sånt är livet.

Här har det varit sjukt gråtrist väder så jag har varit inne hela dagen förutom när jag lämnade och hämtade Isan i skolan. Blä för såna dagar. Har inte fått mycket gjort inne heller, dessvärre. Men ibland är det så.

I onsdags när vi var lediga tog vi ju en tur till skogen för att plocka svamp. Vi bredde mackor och gjorde varm choklad och for iväg ut på landet, helt på måfå. Det var ju jättefint väder om än lite kallt.

Jag hade inga förväntningar egentligen på att vi skulle hitta något för jag brukar få dålig utdelning, men inte denna gång!



Vi hittade både Trattkantareller och Blek taggsvamp! 

Jag rensade det och gjorde en supergod pastasås på det till middag. Till fyra personer behövs:

Blandad svamp i valfri mängd, jag hade nog 2-3 liter
1 gul lök
1 dl. riven ost, gärna smakrik
4 dl. vispgrädde

Hacka löken och fräs den gyllengul i smör. Fräs svampen i omgångar tills vätskan kokat bort. Tillsätt grädden och osten. Salta och peppra efter smak. Servera med pasta och tex. gröna ärtor. Mums!

Jag tyckte att det var supermysigt att gå i skogen och plocka svamp men Isan vill aldrig mer göra det. Hon tyckte det var läskigt och ville hålla mig i handen hela tiden. 😐 Lite synd, tycker jag allt.

Vad ska man hitta på i morgon då? Väderprognosen säger regn. Bah. Tar gärna emot lite tips?

                                                                       Vi hörs!


                                           



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar