söndag 2 april 2017

Mellanlandning i Turkmenistan!





                                                         God morgon söndag.

Jo, jag vet. Sämsta uppdateraren som finns. Förstår inte hur man hinner skriva TRE gånger om dagen som vissa gör??? De måste ha sjukt händelserika liv och massor att berätta?

Det har inte jag eftersom jag mest jobbar känns det som. Och skulle jag berätta om mitt jobb skulle det bara bli en massa gnäll. Och det vill ingen höra.

 Men apropå jobbet så har vi just fått hem B från Thailand där hon varit med sin dotter i två veckor. Ljuvligt förstås, men hemresan var inte lika ljuvlig.

Efter sex timmars resa och halvvägs hem så insjuknade en av medresenärerna så allvarligt att kaptenen bedömde att de var tvungna att landa så efter förhandlingar fick de gå ner i Turkmenistan. Tyvärr överlevde inte den sjuka passageraren så denne fördes iväg i en ambulans medan de andra fick sitta kvar i planet i sex (6) timmar! SEX timmar! I sina flygplansstolar!!! 😡

Efter många om och men med personalen på flygplatsen fick sedan alla gå av planet eftersom kabinpersonalens dygnsvila inföll, varför alla fick övernatta på Turkmenistans flygplats. Äldre och barnfamiljer blev tydligen inkvarterade på hotell, men inte resten av gänget som fick sova var bäst de kunde.

De gick av planet klockan sju på kvällen lokal tid och bestämde att de skulle träffas klockan elva morgonen därpå. Bara sexton timmar att fördriva på en flygplats i Turkmenistan. Yay.

Mobiltelefonerna fungerade dåligt och vissa inte alls. Min väns telefon funkade inte så hon fick låna en telefon av en medresenär och skickade ett kort meddelande till hennes man: "Vi är i Turkmenistan, vi är OK."

Varpå han såg en bild framför sig där hon och dottern var kidnappade eftersom hon inte ringde från sin egen mobil utan från ett okänt kontantkortsnummer. 😯

Som tur var kunde dottern få iväg ett SMS till sin pojkvän till slut som förklarade lite mer.

Själv läste jag en notis i Aftonbladet på deras hemsida att ett plan från Phuket till Arlanda hade fått gått ner i Turkmenistan, men vad är oddsen på att det är just deras plan tänkte jag. Men det var det ju förstås.



Hur som helst kom de hem till slut även om de var drygt tjugo timmar försenade och förstås skärrade och trötta.

Hur det gick för den stackaren som avled vet vi inte. Om dennes kropp befinner sig kvar där och får flyga hem vid ett annat tillfälle? Hemskt.

Jag fick mig i alla fall en tankeställare just det här att flyga med småbarn så långt. Är man två vuxna så går det ju ändå hyfsat, men tänk att ha med småbarn när nåt sånt här händer? Fruktansvärt.

Den här veckan ska två andra kollegor ut och resa, dock inte tillsammans. Hoppas deras flygresor går bättre!

Jobbar idag så ska snart gå och fixa i ordning mig. Jag och A öppnar butiken och vi får börja med att sopa lösgodis och skura Seven up från golvet. Igår var det typ kaos! Säljer lösgodis för 35:- kilot och det vill alla ha! 😊

                                                                    Ha det fint!


                                                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar