måndag 30 december 2013

Nyårsmiddag.

Hej svejs!

Dåligt med inlägg, jag vet. Har jobbat heeela helgen och idag och även i morgon-Nyårsafton! Men i fredags var jag ledig och då firade vi jul hos mannens syster med familj, plus att Isans farmor och W kom dit. Vi åt dock inte julmat utan hade knytis med skaldjurspaj, och lite småplock. Till kaffet åt vi mandeltårta med vispgrädde. Yammi! Men nu måste det bli ett slut på detta frossande! Arbetsbyxorna sitter så hårt så jag tror jämnt att knappen ska flyga iväg när jag ska knäppa dem. Har i alla fall inte ätit en endaste godisbit på jobbet de senaste dagarna. Framsteg!

I morgon kväll tar vi det lugnt och firar Nyårsafton hemma. Mannens bästa kompis kommer över och äter med oss, men tyvärr skulle hans flickvän jobba. Vi har köpt hem räkor, löjrom och oxfilé för en riktigt god nyårsmiddag. Till förrätt blir det toast Skagen, till varmrätt blir det oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås och till dessert blir det Glace au four utan sockerkaka. Mycket godare tycker jag. Man bara lägger den iskalla glassen direkt i en ugnsform och så på med bär och marängsmet. Såå gott!

En klassisk nyårssupé! Vad äter ni? Kör ni också den "vanliga" menyn, eller blir det något helt annat?

                     

Får se om man håller sig vaken till 12-slaget? Sist gick jag och la mig innan faktiskt, men vaknade när fyrverkerierna brakade loss! Det skjuts ju något helt galet på nyår. Jag har ingen åsikt om det där med fyrverkerier egentligen. Jag har köpt det EN gång, när sonen var lite yngre och vi var på ett större firande där vi allihop bidrog med lite av varje, men annars har det aldrig blivit av faktiskt. Där kommer nog min snålhet fram igen. Snacka om att elda upp sina pengar! Men visst, det vore väl tråkigt om INGEN smällde av några raketer? Dock tycker jag att såna som mest låter är helt onödiga. Det är ju bara hur de ser ut som spelar roll.

                        

Och att stå utomhus framför ett maffigt fyrverkeri är ju mäktigt! Men med småbarn hemma så väljer vi det bekväma i stället och stannar inomhus.

Däremot skulle jag gärna göra något på nyårsdagen, men då verkar det mesta vara stängt. Endast Coop Forum och Ica Maxi är öppet tror jag, men dit har jag ingen lust att åka. Blir väl en pyjamasdag med Ivanhoe istället. Inte fy skam det heller.

Nu ska jag hoppa in i duschen innan Fröken Friman börjar. Gott Nytt år!

                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar