söndag 22 december 2013

Saffranskladdka, mums!

Gokväll!

Här har vi lite "dagenefterkänsla", alltså juldagskänsla. Vi firade lilljul igår med mor och far och sonen, eftersom han inte ska vara med oss på julafton. Han åkte med sin pappa till Sälen idag och ska vara där till torsdag. Mysigt! För honom alltså.

Vi åt ett litet julbord med inlagd sill, rökt lax, Jansons och ägghalvor. Prinskorv och köttbullar med förstås. Och mammas goda julbröd med cheddarost på! Åhh...så gott det är! Till efterrätt gjorde jag Creme Brulée efter Leilas recept som inte behöver stå i vattenbad. Supersmidigt!

Här hittar du receptet på den!

                                                 

Jag har ingen gasolbrännare utan bränner av sockret på högsta värmen i ugnen, 275 grader, med grillsymbolen på. Funkar bra. Det är faktiskt ett medvetet val jag gjort, alltså att inte köpa en brännare. Det är säkert jättebra att använda en sån, men jag tycker att det känns som ännu en onödig grej som bara skulle ta upp onödig plats i mitt lilla kök.

Efter att barnen öppnat sina julklappar fikade vi med saffranskladdkaka med mandelmassa. Mums! Så god! Det blev ju aldrig några lussekatter för oss eftersom jag var sjuk innan Lucia. Det gjorde inget kan jag säga. Det här var mycket, mycket godare.

Receptet hittade jag på Sockerrus underbara sida. Jag gjorde kakan enligt grundreceptet och vi åt med vispad grädde till. Den var nästan ännu godare idag!

Nu måste jag gå in till Isan som är, hör och häpna, förkyld igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar