torsdag 9 februari 2017

Världens bästa tårtbotten?





                                                                  Hej, svejs!

Tittar in en liten kortis bara för att säga hej! Har jobbat två kvällar på raken och så tidig morgon på det, men nu är jag långledig i tre dagar.

I morgon fyller mannen år så det blir lite kalas i helgen. Tänkte baka tårtbotten i morgon och fylla den så får den stå och bli saftig till lördag.

Här är recept på en riktigt bra tårtbotten. Den räcker till en tårta till ca. 10 personer.

* 4 ägg
* 2 dl. socker
* 1 dl. vetemjöl
* 1 dl. potatismjöl
* 1 tsk. bakpulver

Smör och ströbröd till formen.

Sätt ugnen på 174 grader. Smörj och mjöla en form med löstagbar botten. Ca. 24 cm i diameter.
Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i en skål bredvid. Sikta mjölblandningen ner i äggblandningen. Blanda försiktigt till en jämn smet. Vispa inte, då blir botten torr. Häll smeten i formen och grädda den i nedre delen av ugnen ca. 30 minuter. Kontrollera att kakan är helt torr. Låt svalna helt innan den skärs i tre delar.

Det är bra att fylla tårtan dagen innan för då får den stå och safta till sig ordentligt. Plasta in den med plastfolie och sätt tillbaka formen du bakade i så håller den formen fint.


Recept och bild från ICA.


Gott att fylla är vaniljkräm, bär, sylt eller mousse av något slag. Jag tror att jag ska göra sk. glasskräm vilket är vaniljkräm blandat med vispad grädde och  så jordgubbsmousse.

Nu ska jag faktiskt gå och lägga mig. Blir sjukt trött när jag går upp så tidigt som i morse. God natt!
                                                                               
                                                                              😩

                                                              



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar