torsdag 27 juni 2013

Lite bakpyssel.

Hej hopp!

Snart dags att cykla till jobbet och göra ett "kvällspass" igen.

I natt har vi sovit hela natten! Det känns som det var länge sen sist, eller så kanske det är inbillning? Men det är nog mer regel än undantag att Isan vaknar till på nätterna och är ledsen. Ofta somnar hon om i sin säng, men oftast bär jag över henne till våran.
Jag kände mig i alla fall utvilad när jag vaknade i morse så jag har nog sovit ordentligt utan något som stört.

Efter frukosten badade vi och sen bakade jag fröknäcken. Det var jättelängesen jag gjorde det och jag har varit så sugen på det ett tag nu. Jag brukar ta en finn crisp till frukost annars men jag vill helst undvika det eftersom det innehåller mjöl. Jag är ju ingen fanatiker, men jag tycker att magen mår bättre utan det. Tänk att jag skulle bli över 40 år innan jag förstod att jag antagligen är överkänslig mot vetemjöl!! Jag som trodde att "gravidmage" var ett släktdrag, och så var det så enkelt. Önskar bara att mamma kunde överväga att sluta med vetemjöl också, men det sitter nog långt inne.

Min bästa kompis har ju äntligen börjat med LCHF och hon är helt lyrisk!! Dels för allt gott man får äta, men främst för att hon redan har sluppit sitt sötsug! Jag menar absolut inget illa nu, men förut åt hon jämt! Jag menar jämt. Hon var dålig på att äta frukost, men sen åt hon lunch. På lunchen började hon att prata om vad hon skulle äta till mellanmål, vilket i stort sett alltid bestod av havregrynsgröt, hallon och youghurt. Sen gick hon och smaskade på smågodis resten av kvällen. I stort sett. Det står nästan alltid en påse godis på kassakontoret och det ÄR svårt att inte ta några bitar. Men nu för tiden slänger vi nästan alltid påsarna på en gång i stället. Dessutom är det inte SÅ himla gott med sånt där köpt godis. Typ gelégodis som bara fastnar i tänderna. Blä. Choklad är ju svårast att motstå tycker jag. Och fudge.

Hon hade bakat en jättegod tårta till midsommar som ALLA gillade trots att de inte äter enligt LCHF. Det var som en Pinocciotårta med botten av mandelmjöl och maräng ovanpå. Jag ska nog göra en sån till nästa helg när sonen fyller år.

                                            

Idag har jag gjort Cake pops av tårtan och muffinsarna som blev över från Isans kalas. Jag doppade dem i vit choklad och hade vanligt färgglatt strössel på. De blev fina!

                                     

Vi har kommit fram till att vi inte kommer att åka utomlands i sommar, utan reser till USA i vinter i stället. Mannen har bara två veckors semester och själv har jag ingen betald semester alls, utan kommer att ta ut föräldrapenning i stället.

Men vi har bokat något lite i alla fall. Berättar mer någon annan dag, för nu vaknade Isan. Vi hörs snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar