söndag 23 juni 2013

Midsommarafton och besök på Kolmårdens djurpark!

Halloj!

Då var midsommarhelgen snart över. Vi har haft en lugn och skön helg med midsommarfirande och ett besök på Kolmårdens djurpark igår på midsommardagen.

På midsommarafton jobbade jag till halv fyra på eftermiddagen. Det var ganska lugnt. Lite folk på förmiddagen som köpte lite grillkol etc. men vid lunch dog det helt. Jag gick ut och köpte jordgubbar utanför Coop vid elva och tur var det, för de tog slut strax efter det. I år tog de 50:- för en liter. Kanske ska sälja jordgubbar nästa midsommar??

Efter jobbet cyklade jag hem, duschade och började att städa (!). Mannen hade minsann plockat HELA dagen och gjort massor som tyvärr inte syntes. Jag hade ju hellre sett att han gjort saker som syntes i stället... Nåväl, vi hjälptes åt med det mesta och det blev väl hyfsat städat. Det är ju bra när man har barn och katt, man kan alltid skylla på dem att de stökar till.

Till mat åt vi förstås matjesill och färskpotatis. Jag stekte köttbullar och prinskorv till "barnen", men självklart fick de som ville, även äta av det. Falu rågrut med bregott och en smakrik ost, och ägghalvor.

                                                    

Efterrätten blev en marängtårta med jordgubbar och vispgrädde. I vispgrädden vispade jag ner ca 1 dl. Lemon curd för en syrligare smak. Det blev kanon!

Vid halv sex kom mannens kompis med sin "nya" flickvän, som vi aldrig träffat. En jättetrevlig och söt tjej som jag hoppas att han håller hårt i! Hon var social och lätt att umgås med. Henne träffar jag gärna igen!

Tyvärr hände ett litet missöde med tårtan och det var helt och hållet mitt fel. Jag skulle vrida tårtfatet lite när det var min tur att ta, och då råkade jag VÄLTA hela tårtfaten OCH min kaffekopp!!! Som tur var hade vi snabba reflexer så det blev inte SÅ stor skada. Tårtan blev förstås helt massakrerad och vi fick torka en hel del, men det var ingen som fick något på sig. Pinsamt! Nästa gång jag gör en marängtårta ska jag "klistra" fast tårtbotten med lite sirap eller nåt så att den fastnar på fatet och inte glider av så lätt.

                                 

De var kvar till strax efter halv ett och då var vi jättetrötta!! Jag somnade på en gång och sov till halv fem då Isan ropade på mig! Hon somnade dock om i min säng och vi sov nog till framåt kl. 7. Skönt.

Jag drack dessutom ingen alkohol så jag var hyfsat pigg och redo för att åka till Kolmården! Vi kom inte iväg förrän vid halv elva så vi var framme strax före tolv.

Vi hade tur med vädret, molningt och rätt så varmt. Det var ganska mycket folk, men inte så mycket att man inte kom fram och såg djuren.

Jag och sonen åkte berg-och dalbanan som de satt upp där. Den var alldeles lagom stor för mig! Den kunde kanske ha varit något längre för hela turen var nog över på någon minut.

                        

Isan fick åka karusell för första gången i sitt liv, men hon var måttligt road. Hon satt med en likgiltig min och sa: wihoo och ögonen åkte fram och tillbaka. Det såg såå roligt ut!


                                    
Vi åkte också Safarituren som jag tror är nytt för i år? Förut fick man ju köra in med bilen, men det har de alltså tagit bort och nu åker man linbana över djuren som är i "vildmarken". Det var björnar, lejon och en massa andra savann och ökendjur. Hela turen tog en halvtimme, men det kändes som att det gick fortare.

                            

Vi gick aldrig in på delfinshowen för det känns som att man har sett det några gånger nu. Vi har varit två gånger på Kolmården när sonen var liten och så var vi på Sea World förra vintern när vi var i Orlando och då var vi på både delfinshow och en uppvisning med späckhuggare.

Vid fyratiden åkte vi hem igen och då var vi jättetrötta! Vi åt lite kvällsmat och sen gick vi och la oss! Jag somnade vid halv tio tror jag.

Nu ska jag gå och väcka Isan som snart sovit i två timmar. Vi måste åka till Willys och handla lite smått och gott. Ha en fortsatt skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar