måndag 4 februari 2013

Bärkräm-LCHF!

Gokväll!

I förrgår kände jag mig ju inte så bra och hade inte så stor matlust. Ni vet när man mest känner för lite nyponsoppa eller så. Nu är ju inte nyponsoppa särskilt LCHF vänligt, men då kom jag på att jag skulle försöka göra kräm i stället.

                           

Jag tog ca 3 dl. frysta trädgårdsbär- hallon, blåbär, svarta och röda vinbär och björnbär. Kokade upp med ca 2 dl. vatten (mätte inte) och la i tre gelatinblad. Lät dem smälta och smakade av med Stevia. Jag har en förpackning som jag försöker göra slut på. Rekommenderar inte att köpa den. Jag tycker att den har en bismak av lakrits som inte passar till allt.
                                  


När gelatinet hade smält hällde jag upp krämen i två portionsskålar och ställde i kylen. Efter ca. en timme hade det tjocknat till kräm!

Vi åt med mjölk till, vill man kan man förstås äta med grädde, men jag hade mjölk som gick ut och då fick det bli så.

Krämen blev lyckad även om jag inte tyckte att de där trädgårdsbären var så goda. Ska inte köpa dem igen utan hålla mig till blåbär/hallon. Det tror jag skulle bli supergott.

Hur är nu detta rent LCHF-mässigt tro? Ja, bär "får" man ju äta ibland och de har ju inte så högt kolhydratinnehåll. Man bestämmer ju själv vad man "får" äta och för mig kändes det helt OK. Jag vill inte leva helt strikt utan kunna äta vad jag känner för i stort sett. Jag skulle ha tröttnat för länge sen annars.

Igår åt vi till exempel hamburgare med cheddarost. Jag gör egna hamburgare för jag är inte så förtjust i färdigköpta (har aldrig varit), sen låter jag cheddarost smälta över burgaren och äter med gul lök, saltgurka, hamburgerdressing och ketchup. Hamburgerdressingen har 5 kolhydrater/100g. och ketchupen är sötad med Stevia. Jättegott!



Det är så kul att se vad Isan väljer att äta. Hon åt tex. mest saltgurka igår. Och till middag ikväll hade vi plocktallrik med ölkorv och goda ostar, samt en sallad med tomater och mozarella. Det hon ville ha var tomater och Cambozolaost! Lite lustigt tycker jag!



I morgon ska vi faktiskt baka lite tänkte jag. Vi ska fira våra och mammas födelsedagar i helgen innan vi åker till Florida. Mannen fyller ju på söndag, mamma nästa fredag och jag fredagen när vi är i USA.

Tänkte baka upp lite av grejerna som finns i skafferiet så det kommer bli en frusen polkapaj med marsmallowfluff, rulltårta med mariannefluff, cheesecake och kokostoppar. Funderar på att göra dem LCHF-vänliga. Jag är bara så rädd att de ska bli otäcka...Tänkte göra dem som vanligt och söta dem med Sukrin+ som jag köpte häromdan. Sen tänkte jag doppa dem i 70% choklad. Om de blir äckliga behöver jag ju inte bjuda de andra på dem i och för sig...



Jag har sen tidigare frysen full av blåbär/vaniljbullar som smakar ljuvligt!! Det måste ni prova! Tillsätt bara en burk Kesella Vanilj i en vanlig vetedeg. Det blev såå gott! Sen hade jag i smör, vaniljsocker och blåbärssylt som fyllning. Mmmm....

Nu börjar jag bli hungrig...Ska nog göra lite te innan "Ullared" börjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar